Forum

Dræbersnegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 30. juni 2020 kl. 21.22

Hej.
Jeg klippede mine lupiner ned fordi de skyggede for små nye planter. Afklippet lagde jeg omkring andre gamle stauder. Så kan det ligge der og rådne og skygge for solen for at holde på fugten. Jeg vandede planterne og en time senere var der 80 - 100 brune snegle der åd af al afklippet og ikke stauderne.
Så hvis I pønser på at lave en fælde for dræbersnegle, skal der friske afklippede lupiner og vand til. Det er en uge siden nu og de æder stadig løs.
Mvh. Lars

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juni 2020 kl. 22.18

Jeg havde nu nok valgt at gøre det af med dem, når de nu var så let tilgængelige.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 1. juli 2020 kl. 22.54

Hej Lars.
Jeg knokler som et bæst på mit nye arbejde, så havetid er begrænset. Desuden var det her kun i den ene del af haven. Det kræver for meget tid at holde øje med alle de snegle. Desuden, hvis de bor hos naboerne er det omsonst. Sisyfos du ved.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juli 2020 kl. 23.11

Dræber snegle skal indsamles. Mange af de metoder, som anbefales dur ikke. De skader biodiversiteten i haven, hvor det også går udover fugle og dyreliv.

videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/kun-en-effektiv-made-slippe-af-med-draebersnegle-pa

Problemet er bare at det er nemmere sagt end gjort og kan være en uoverskueligt opgave at gå og indsamle dem.
Jhvis ikke man vil ofre timer på det.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juli 2020 kl. 14.02

Nu var der jo tale om, at sneglene samlede sig. Og så er det jo ikke så svært.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 22.53

Dræbersnegle har været et overstået kapitel hos os i år. De eneste jeg har set, har jeg købt sammen med mine stedmoderblomster!
Måske er der håb forude hos andre.
Ingeborg

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 2. juli 2020 kl. 23.49

Hej Ingeborg.
Interessant. Har du en idé hvorfor de ikke dukker op i år?
Lars

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juli 2020 kl. 7.13

Der er sikkert opbygget en bestand af fugle og dyr, der holder bestanden nede. Her har vi bl.a. pindsvin, men jeg vil også tro at krager og skader tager dræbersnegle.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2020 kl. 7.58

Tag det helt roligt - de kommer igen sammen med vandet :)

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 8.56

@Tom
Bestanden af dræbersnegle har været for nedadgående år efter år. På deres velmagtsdage klippede vi dem over. Vi har fået vand i flere omgange i år og der er IKKE Kommet flere dræbersnegle. Vi har pindsvin i haven som lever af andet, når der ikke er dræbersnegle. Måske tager de dræbersnegle, så vi aldrig ser dem? Hverken snegle eller hvor de ville rasere. Jeg har brundække overalt og det burde være guf for dræbersnegle. Brundække består af en blanding græsafklip + kværnede plantegrene osv.
I betragtning af af vi har to haver med brakliggende arealer til begge sider + motorvejsskrænt, ville sneglene kunne leve fedt hos os, men der er ingen.
Ingeborg

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2020 kl. 9.11

@Lars.
Vi har næppe nogen dyr hvor dræbersnegle er øverst på menukortet.
Hos os har vi haft samme oplevelse med år hvor der har været hundredevis af snegle og år vi maksimalt har set ti!
Havde der været dyr, med dræbersnegle øverst på menuen, så ville snegletrykket være mere ensartet fra år til år.
Hvorfor der er så voldsom forskel på snegletrykket ved jeg ikke.
Men jeg hælder til den antagelse, at der er naboer som anvender nematoder.
Det stemmer dog ikke overens med antallet af vinbjergsnegle er uændret eller endda måske øges.
Det kunne så indikere, at det kan være vinbjergsneglene som spiser dræbersneglenes æg.
Men jeg ved det ikke.
Øget anvendelse i området af ferramol kan også være en årsag.
Ferramol i fælder kan hussnegle ikke nå og kun ved hussnegle spiser ådslet fra dræbersnegle ( og leopardsnegle ) kan de komme i fare.
Når snegletrykket nogle år er så ekstremt stort kan selve det at populationen er så voldsom bevirke, at sygdom blandt dræbersnegle let spreder sig til hele populationen.

Jeg har også pindsvin og solsorte jeg har set "vaske" dræbesnegle rene i morgenens våde græse for æde dem.
Men ingen jagter dem som foretrukken fødekilde.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 9.26

Hos os kan det ikke være naboerne, der har anvendt noget som helst. De øverste 400 m2 ligger brak i haverne omkring os. (Tiloversblevne arealer fra motorvejsanlæg, som nogen fravalgte at købe). En enkelt grundejer købte en hel strimmel bag sin egen matrikel og frem = 7 matrikler.
Ingeborg

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2020 kl. 10.19

@Ingeborg.
Sneglene vandre langt og ad stort set samme ruter.
Møder de et snegleådsel æder de det og får så samme problem som sneglen havde, inden den blev til et ådsel.
Det er utvivlsomt ferramol eller nematoder som er årsagen til det mindre snegletryk.
Eller også en sygdom, bundet til snegle uden hus, som får let ved at spredes i år med en stor populationen.
Alternativt kan det være et øget antal af andre snegle, f.eks. vinbjergsnegle, som æder dræbersneglenes æg.
Men den tror jeg nu ikke selv rigtig på.
Under alle omstændigheder er det helt sikkert ikke fordi der er andre dyr, som betragter dræbersneglen som et attraktivt måltid.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Andersen, 3. juli 2020 kl. 21.58

Var i haven i dag. Den var våd af regn og dræbersnegle mange steder.

Endelig fik jeg brug for den skrammelsaks jeg engang købte.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juli 2020 kl. 10.36

Vi har i årevis fundet enkelte iberiske skovsnegle men bestanden er aldrig vokset. Der må være noget her som ikke fungerer for dem. Umiddelbart tænker jeg at der er jordbunden. Vi er på forholdsvis højtliggende lerjord som i perioder kan være sten hård i overfladen. Alternativt må det være fuglene som tager dem.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2020 kl. 10.56

Lad os høre fra flere, hvor dræbersneglenes forekomst er blevet mindre år for år. Tak!
Ps. Vi har vinbjergsnegle og også leopardsnegle.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Dræbersnegle

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider