Forum

Svamp/ukrudt i græsplænen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Grand, 30. juli 2020 kl. 20.41

Hej.

Jeg har noget mørkt vækst i græsplænen, som jeg ikke ved, hvad er. Måske er det svamp, måske er det ukrudt.
Jeg har vedhæftet 2 billeder.

Hvordan får jeg det væk? Hvis det er svamp, behøver jeg så at foretage mig noget? Det ser ud til at sprede sig hurtigt.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. juli 2020 kl. 21.06

Ja, det ligner svamp, men jeg har aldrig set den type svampe i græsplænen.
En vertikalskæring vil ruske op i beplantningen.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. juli 2020 kl. 8.07

Det ligner Skyfald (Nostoc commune).
Jeg havde flere områder med denne alge i min græsplæne for nogle år siden. Det blev sprede under skoene. Brugte vejsalt, og det forsvandt (det gjorde græsset også).

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. august 2020 kl. 22.30

Vi har tidligere haft tråde omkring skyfald, som f. eks denne her www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17969.html

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Fjalland, 5. juli 2021 kl. 11.40

Hej Hans Grand og andre. Vi har fået den samme svampetype i vores græsplæne som er på billedet. Hvad er det? Og hvordan kommer vi den til livs?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Fjalland, 5. juli 2021 kl. 11.40

Hej Hans Grand og andre. Vi har fået den samme svampetype i vores græsplæne som er på billedet. Hvad er det? Og hvordan kommer vi den til livs?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juli 2021 kl. 16.26

Hej Lars Fjalland

Lars Holt har et bud på hvad du kan gøre i indlæg nr 2 i denne tråd.
Hvis du bruger linket i indlæg nr 3 får du mere info.
Du kan også søge på Naturbasen blot med søgeordet "Skyfald".

Det fremgår flere steder at et højt indhold af dødt ved (spåner fra stubfræsning, nedbrudte rødder fra store træer - især elm) eller spåner og splinter fra brændesavning / brændekløvning kan være medvirkende til, at der efter nogen år kommer en opblomstring af svampens overjordiske dele i våde perioder - især på komprimeret jordbund.

Hvis jorden under din græsplæne er vandlidende kan vertikalskæring eller gennemluftning med en stærk greb (som blot stikkes ned i jorden og vippes frem og tilbage, så der opstår små luftlommer 15 - 20 cm nede i jordbunden) være rigtig gode metoder til at afhjælpe problemet.
Det er også muligt at begrænse svampens udbredelse ved at du også tildeler groft grus (en skovlfuld pr kvadratmeter) en gang om året - of endelig kan du forbedre forholdene for regnorm under plænen ved at du giver den et tyndt lag kompost i april og i juni.

Skulle du om nogen år få besøg af en regnormehungrende muldvarp kan du lade den gøre "udluftnings-arbejdet" og så gøre din del ved med en rive at udjævne muldskuddene efterhånden som de opstår i plænen.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Svamp/ukrudt i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svamp/ukrudt i græsplænen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider