Forum

Mørke blade på færdigliguster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Lauersen, 8. september 2020 kl. 20.31

Fik plantet færdighæk i juni. Nu er mange af planter blevet mørke.
Er det normalt, eller er de dårlige

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2020 kl. 18.17

Som billederne ser ud, synes jeg, det må skyldes et svampeangreb, formentlig gråskimmel, som ofte arbejder i det skjulte hos kølerumsopbevarede planter. Der er ikke meget andet at gøre ved det end at fjerne de visne dele. Til gengæld vil planterne hurtigt blive raske og sende nye skud op, så problemet er mere den forringede skønhed end en ødelagt hæk.

Det skal tilføjes, at planteskolen er forpligtet til at erstatte planter, som er opbevaret så dårligt. Så hvis problemet er meget udbredt, bør man overveje at tage et par stykker med (sammen med fotografierne) og få en snak med dem om det. F.eks. vil det sikkert være bedst at vente med nyplantningen til sidst på efteråret, selv om man bør reklamere med det samme.

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Lauersen, 9. september 2020 kl. 18.57

Planteskolen siger for meget vand eller for lidt gødning?
Det er ca hver 10. plante, der er ramt og det startede midt i august. De blev sat i start juni.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2020 kl. 20.59

Jeg har aldrig hørt at for meget vand skulle give sorte blade og for lidt gødning plejer at give gule eller lysegrønne blade alt efter hvilket gødninger det er, der mangler. Men som regel er der tale om kvælstof og hvis det er, bliver du gule i bladene.

Jeg er næsten sikker på at du har købt dine planter, der har været i kølehus og så opstår problemerne. Du kan også godt risikere at væksten på planterne sættes lidt tilbage og ikke kommer rigtig i gang. Derfor er det bedst at plante om efteråret eller tidlig forår.

Men som tidligere nævn vil jeg bare give det noget mere tid. Det er straks være hvis hækken er ved at gå ud.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2020 kl. 21.28

Uden at have set skaderne kan jeg ikke svare præcist, men der er næppe tvivl om, at de skyldes bladpletsvampe. Smitten findes stort set altid i luften, men kun de særligt svækkede planter bukker under. Her kunne man måske gætte på, at bladene er usædvanligt skrøbelige på grund af lidt rigelig kvælstofgødskning?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Lauersen, 9. september 2020 kl. 21.37

Findes der en nem og billig måde, til at påvise det er svamp?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2020 kl. 22.30

Problemet med at give plante garanti, er at den, der køber og senere planter planterne er enten gartner eller har en stor viden omkring planter. Det er meget godt at eksempelvis Bilka giver 5 års garanti når også de ved at de fleste skader og fejl sker indenfor de første 2 år og altid kan frasige sig ansvaret... Jeg mener hvem har forstand på hvordan at man vander og gøder sine nyplantet planter rigtigt? Og planter, der gror er der ingen problemer med.

Så det kræver at man kan bevise med 100 procent sikkerhed at fejlen lægger hos planteskolen/Bilka.

Selvom du teoretisk set kan bevise at dine planter er angrebet af svamp får du næppe dem til at erstatte dem.
Da de vil sige at det er selvforskyldt...

Nyt svar til emnet »Mørke blade på færdigliguster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mørke blade på færdigliguster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider