Forum

Er det mug på jorden?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne-Sofie M., 28. september 2020 kl. 8.22

Hej

Jeg har lige for en uge siden sået græs. Nu ser jorden sådan ud! Er det en slags mug? Hvad mon man gør?

Venlig hilsen
Anne-Sofie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. september 2020 kl. 11.01

Hej Anne-Sofie Mesing

Årsagerne til at mugsvampen kan vokse på jordoverfladen er flere: Høj luftfugtighed og adgang til organisk materiale. Der er desværre risiko for, at mugvæksten hæmmer (nogen af) frøenes spiring.

Mugsporer er overalt omkring os - så der er ikke rigtig på det her tidspunkt noget du kan gøre for at forhindre yderligere mugvækst.
Mugvæksten følger lavere efterårstemperaturer nedad - så problemet løser så at sige sig selv på et tidspunkt....

Men du kan overveje (brug for fremtidige så-projekter i din have) at så i ikke-gødet jord.
Alle frøbærende planter producerer frø med tilpas med næring til at frøet kan spire og sætte kim-blad/-e.
Først når planten danner blivende blade skal den bruge næring fra rodzonen. På det tidspunkt er planten mere modstandsdygtig overfor svampe ( også mugsvampe).

Måske bliver fremspiringen så ringe, at du må overveje at så om. Nu hvor vi har passeret efterårsjævndøgn er lysmængden aftaget så meget, at det er bedst at vente til foråret, hvis det ender med at du beslutter at gøre et nyt forsøg.

Venlig hilsen
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2020 kl. 12.10

Ligger alle frø oven på jorden? eller er de fleste revet ned i jorden med en rive?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Sofie M., 29. september 2020 kl. 12.15

Hej igen
Jeg kunne senere på dagen se, at det simpelthen er de organiske gødningspiller, jeg har smidt ud, som rådner. Jeg har fjernet dem, revet jorden og håber på det bedste! Tak for jeres svar!

Venlig hilsen
Anne-Sofie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. september 2020 kl. 12.20

Ja, de skulle nok have været revet ned.

Nyt svar til emnet »Er det mug på jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er det mug på jorden?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider