Forum

Skadedyr på Citrontræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Nonboe, 9. december 2020 kl. 19.39

Hej,

Er der nogen, som kan hjælpe mig med at artsbestemme de skadedyr, som har angrebet mit citrontræ.

Der er hundredevis af bittesmå lyse skadedyr fordelt på et enkelt stort blad.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. december 2020 kl. 20.52

Jeg er næsten sikker på at der er tale om mellus. Disse kan bekæmpes med sæbevand, der fremstille af 1 del sæbe en del sprit og 8 dele vand

Held og lykke med det...

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. december 2020 kl. 21.02

Hej Peter Nonbo

Mit bud er at det er uldlus, der har opformeret sig pænt meget.

Hvis dit Citrontræ står ved temperatur ml 10 og 20 grader kan du forsøge dig med at vaske de angrebne blade med insektsæbe på småstumper af gamle, renvaskede klude og derefter skylle eller overbruse med lunkent vand. Gentag samme behandling efter nogen uger - og planlæg så en god vækststart med omplantning, når lyset vender tilbage i februar - marts.

Hvis træerne er meget stort og der derfor kunne være fødegrundlag for insekter, der har uldlus på menuen, kan du kontakte et af de firmaer som opformerer nyttedyr (snyltehvepse bl.a.) og spørge om de kan anbefale nyttedyr til bekæmpelse af uldlusene.

Inden du evt slipper nyttedyrene løs på opgaven, er det nødvendigt at gennemtænke, hvad nyttedyrene skal leve af, når de har spist sig igennem bestanden på dit / dine citrustræer.
Nogen (også mindre) gartnerier har udsat spirebakker med havre & tilhørende havrelus, som siges at holde sig til havreplanterne. Spirebakkerne placeres i samme rum eller drivhus som de luse-angrebne planter. Dette kan måske sikre føde til bestanden af nyttedyr dyr i de perioder, hvor der ikke er så mange uldlus. På den måde bliver der grund til at håbe, at der er nyttedyr tilstede, så bestandsudviklingen af uldlus ikke bliver så massiv, hvis de skulle forsøge sig igen med at formere sig.

Venlig hilsen
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nonboe, 9. december 2020 kl. 21.30

Tak for svar.

Jeg har lige taget dette foto på nabotræet (også et citrontræ).

Der kan man også se nogle andre skadedyr (skjoldlus?) eller er det i virkeligheden skjoldlus i forskellige stadier på begge træer?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. december 2020 kl. 21.31

Som Søren skriver er det mellus.
Rengør også gulvet rundt om planten, der kan være mange.
En mellus hun lægger ca. 300 æg, så bare
kom igang med sulfosæbe og sprit.
Jeg har med hæld også dyppet en mindre citrusplante, i en stor
regnvandsbeholder et par gange.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. december 2020 kl. 21.39

Dit sidste foto er uld og skjoldlus.
Skjoldlus er vanskelige at få bugt med, de kræver skrappe midler
som vi ikke anbefaler her på siden. Led efter skjoldlus på Google.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. december 2020 kl. 23.34

@Mogens; E.

Vi anbefaler selvfølgelig heller ikke andre brugere at søge efter noget, som ikke kan anbefales.

@Peter Nonboe

Men bortset fra det, så kan google godt være en hjælp til at finde arten:
www.google.com.au/search?q=skjoldlus&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiBnMnX9cHtAhWJ3YUKHRjUB0AQ_AUoAXoECAUQAw&biw=1793&bih=982

Jeg kan ikke finde noget, der ligner præcist. Måske er det en særlig art, som er importeret sammen med planten og slet ikke hører hjemme i den danske fauna.?

Er det almindelige skjoldlus, så er der mange økologiske muligheder for bekæmpelse, men grundlæggende bør man måske overveje, om det er værd at bøvle med sådanne træer, som ikke passer særlig godt til det danske økosystem.
Jeg havde mange lus på et blommetræ sidste år og gjorde med vilje ikke noget ved det. Men i år var der ingen lus. Jeg bilder mig ind, at det skyldes, at træet selv har opbygget modstandskraft. Men jeg ved ikke sikkert, om det reelt er muligt eller om citrustræer kan sådan noget. Det er nok i hvert fald en betingelse, at miljøet i øvrigt giver gode betingelser for at træet trives godt.

Sådan fjerner du skjoldlus
www.youtube.com/watch?v=Jwx8inXbvXE

Prøv evt. også på dette link:
plante-doktor.dk/skjoldlus.htm

og se, hvad der står under:

Naturlig bekæmpelse

Biologisk bekæmpelse

Alternativ bekæmpelse

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nonboe, 11. december 2020 kl. 17.33

Tak for både artsbestemmelse og alle de gode råd.

Nu har de fået en omgang sprit, brun sæbe og vand. Foruden lidt beskæring og 'tandbørstning' hvor der var skjoldlus.

Så skal de lige have en omgang til snart, så må vi se, hvordan det går.

Nyt svar til emnet »Skadedyr på Citrontræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skadedyr på Citrontræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider