Forum

Klar besked om tvivl om hvid belægning.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wallstrøm, 1. januar 2021 kl. 21.51

Jeg har som andre her i år bemærket, at Figen-kaktus og andre arter, "angribes" af en hvid belægning som er lidt "mel" agtig.
Er det muligt uden store akademiske forklaringer at få oplyst hvad det er for en "svamp" eller insektsygdom (afføring et) som dækker planten? De steder jeg har søgt, udsætter læseren for et højt lixtal med latinske betegnelser, som gør mere skade en gavn.
Jeg har fået Sørgemyg i min vindueskarm, men de er nu væk efter at jeg satte æggebægre med appelsinjuice tilsat opvaskemiddel i form af 2 dryp sulfo.
Men - hvordan får jeg den hvide melagtige belægning væk?
En af mine andre kaktus i form af en mindre plante, der ud til inden for kort tid at bukke under for denne underlige "overfrakke".
Skal jeg sprøjte planterne med en blid Atamon blanding - og i så fald - i hvilket blandingsforhold?
Mvh
Henrik Wallstrøm.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. januar 2021 kl. 22.41

Kan du tage et foto?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wallstrøm, 1. januar 2021 kl. 23.52

Jeg og andre oplever her i vintertiden, at især kaktus og sommerens stiklinger på Figenkaktus mv "angribes" af en hvid belægning i 2 typer.
Type 1: Belægning i mindre klumper sammen med en "melagtig" overflade.
Type 2: En ren regelmæssig hvid tynd belægning som jeg har forsøgt at "afsprøjte" med en mild Atamon blanding dog uden held.

Er det muligt uden at overøse læseren med latinske betegnelser, at nogle kan "rådgive" og sige -"sådan gør du for at fjerne belægninger fra dine kaktus".

Samtidig har jeg oplevet, at Sørgemyg allerede på varme sommerdage også flytter med ind i min stue til mine kaktus, som tages ind til "overvintring" i stuetemperatur og har klaret sig fremragende de sidste 5-10 år.
Sørgemyg kan ikke fordrage små æggebægre med juice tilsat 1-2 dryp sulfo til rengøring. De hvide lægningen optræder først EFTER at Sørgenyggene og jeg har vedtaget, at min bolig kun er for mig og familien.
Hvordan kommer jeg og andre den hvide belægning til livs uden at skulle anvende kemikalier mv?
Mvh
Henrik Wallstrøm.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. januar 2021 kl. 0.05

Bliver det hvide rødt hvis du gnubber det mod en hård overflade? Jeg tænker specielt på type 1.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wallstrøm, 2. januar 2021 kl. 0.08

Hej Klaus,
Nej der bliver ikke rødt hvis jeg gnubber type 1 mod en hård overflade?
Tak for at svare så tidligt "om morgenen". Jeg skal lige se på hvordan jeg får uploadet er billedet taget med min tlf.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. januar 2021 kl. 0.16

Det er uldlus ..........

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wallstrøm, 2. januar 2021 kl. 0.22

Tak Svend. Hvad f...... er det? Og hvordan bekæmpes det?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. januar 2021 kl. 11.46

Det er meget let , du skal bare børste det af og en tur under bruseren så de bliver spulet af er også godt , giv hele planten en tur med insektsæbe , Opuntia kaktus er meget tit udsat for uldlus og skjoldlus , hvis du har kaktus spørgsmål så prøv her ;
www.facebook.com/groups/415722318600425

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Wallstrøm, 2. januar 2021 kl. 18.33

Det lyder som en god ide, som jeg afprøve snarest.
Tak for linket fra Facebook.

Nyt svar til emnet »Klar besked om tvivl om hvid belægning.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Klar besked om tvivl om hvid belægning.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider