Forum

Palmes nederste blade visner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger, 23. januar 2021 kl. 15.38

Hej

Jeg er rimelig ny til palmer og planter generelt. I september købte jeg en flot og stor palme med mørkegrønne blade. I dag er de nederste visne og toppen er lysegrøn. Nogle få blade har nogle sorte pletter, men de fleste blade er trods alt ensfarvede.

Den får ikke direkte sollys, men står tæt på et vindue, den er ikke blevet vandet regelmæssigt, men når jeg er kommet i tanke om det og jorden har føltes tør i de første par centimeter.

Er der nogen der har erfaring med palmer (eller bare planter) som kan fortælle mig hvad der er galt med den.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. januar 2021 kl. 17.25

Nu er det nogle dårlige billeder , men så vidt jeg kan se så er det ikke en palme men en yucca som er en sukkulent . og de skal stå tørt og køligt ca 5-10 gr. C om vinteren..........

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 24. januar 2021 kl. 12.07

Det er bare naturens gang. Planten vokser sig større og det gør den ved at sætte nye blade i toppen, og så samtidig bortvisne de ældste og nederste blade.
Hvis du ikke synes det ser pænt ud, kan du jo bare rive de visne af.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2021 kl. 20.19

Hvis det er ægte Yucca, så er bladene spidse og ru (ikke rare at røre ved). Er det en "Yucca palme", så er det en Draecena (salgsnavn "Yucca Palme"), men de er ikke i familie.

Ægte Ycca kan man- på beskyttede steder- plante ude, og de kan så blomstre, men da de er kraftigt allergifremkaldende, så lad være!

Draecena har det med at få visne nedre blade, især hvis de står for mørkt! Dem kan man rive af, men de har det med at ende som en lang pind med blade i topppen.

Jeg har opgivet dem, da de bliver store og flotte, men så er vindueskarmen (rette vinduet) for lavt, og har man ikke et glasparti i gulvhøjde, men sætter dem på gulvet, har man en pind med en dusk i toppen i løbet af meget kort tid. Nogle sorter kan beskæres, men ikke alle.

Du skal huske: Allerede ½ meter fra et vindue- er der for mørkt til planter!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Palmes nederste blade visner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Palmes nederste blade visner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider