Forum

Bønnesnudebille

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 31. januar 2021 kl. 12.42

Jeg kendte ikke bønnesnudebillen eller blot bønnebillen, før i går, hvor jeg sorterede mine bønnefrø.
I to af beholderne (½ l youthurtbægre) fra 2019 var der flere bønnebiller, end der var bønner. Og de var i den grad levende. Nogle havde endda gnavet sig gennem bægrene og er sikkert gået videre til andre beholdere.

På nettet ( www.pestium.dk/skadedyr-i-levnedsmidler/kapitel-5-de-enkelte-arter/bonnebiller/ ) kan jeg læse, at de importeres sydfra, og skal have mindst 16 grader for at kunne formere sig.
Hvordan er de kommet i mine bønner?
Kan de være kommet i forbindelse med frøbytning og så overlevet dyrkning i min have?

De værst angrebne er blevet kogt til hønsefoder. De øvrige er blevet sorteret og lagt i fryseren, hvor de skal ligge i mindst 3 døgn.
Alle beholdere er udskiftet med glasbeholdere med skruelåg.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. februar 2021 kl. 18.18

Nu har jeg også haft tid til at gennemgå beholdningerne af ærter og hestebønner.
Her var ingen angreb af bønnebille, så måske går de kun på bønner.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. februar 2021 kl. 22.01

Jeg har kun erfaring med kornsnudebiller, men jeg tænker de har meget til fælles. Det sikreste er at have et lager som er koldere end den temperatur de kan formere sig ved. Jeg mener 13 C for kornsnudebiller. Alternativt kan man pakke frøene helt tæt og komme dem i fryseren nogle dage inden de sættes på lager. Det kræver at frøene er tørret meget omhyggeligt. Mit bedste bud er at du har fået billerne med bønner eller lignende fra detailhandelen (fødevarer), men jeg ved selvfølgelig ikke om du køber bønner.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2021 kl. 22.51

Jeg opbevarer dem i kælderen, hvor der for tiden er ca. 10 grader.
Men nu har jeg lært dem at kende, så jeg vil være mere opmærksom fremover.
Jeg er ved at lave spireprøve på nogle af de frø, jeg har haft i fryseren. Hvis det går fint, kan jeg efter tørring hvert år give dem en forebyggende kuldebehandling.
Jeg køber normalt ikke bønner, men det gjorde jeg i 2019. Men jeg tror også at det var det år, jeg byttede mig til nogle bønner i en anden farve.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2021 kl. 11.04

Alle tre sorter, der har været i fryseren, spirer med alle tre frø, så frostbehandlingen har ikke skadet spireevnen.
Håber, at det har skadet snudebillen.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 14. januar 2022 kl. 13.50

Hej
Jeg har lige opdaget samme problem i mine bønnefrø. Da jeg ville gå min frøbeholdning igennem i forgårs, var der levende biller i flere af dem.
Jeg er meget sikker på, hvor de er kommet fra, for jeg havde en æske med frø indkøbt fra et bestemt firma, som handler med bønnefrø fra mange lande og her var der også flere biller, end frø.
Faktisk var de næsten blevet til pulver.
Jeg købte dem sidste sommer (2021).

Da jeg gik resten af frøbeholdningen igennem kunne jeg se, at de havde gnavet sig igennem æsker, poser, papir og plast og havde gjort skade på flere andre bønnesorter også.

Hvor er jeg glad for at læse, at de kan tåle en tur i fryseren, for de bæster vil jeg godt nok være ked af at få ud i haven til sommer. Alternativet ville være at alt i min bønne-frøkasse skulle kasseres!

Alt affaldet, incl billerne, er også kommet en tur i fryseren, inden jeg smider det ud i skraldespanden.

Tak Lars Holt, fordi du delte det.
Vh Bente Poulsen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 14. januar 2022 kl. 13.58

Forresten var mine hestebønner og ærter gået fri, de var opbevaret sammen med bønnerne.

Nyt svar til emnet »Bønnesnudebille«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bønnesnudebille

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider