Forum

Er min gamle kaktus ved at dø?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Gottschalck, 12. februar 2021 kl. 23.05

Hej,
Min kaktus som efterhånden har en 13 år på bagen er begyndt at se rigtig skidt ud. Den har haft det slemt før og er kommet sig fint, men tror det er ved at være slut.

Jeg frygter at den er blevet overvandet, men helt ærligt er jeg lidt lost. Er der for sent at omplante her?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. februar 2021 kl. 23.40

Kaktusser skal næsten ingen vand have og slet ikke her om vinteren, hvor de i øvrigt har bedst af at stå køligt, men stadig frostfri.
Jeg tror også at din kaktus er færdigt.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. februar 2021 kl. 11.34

Som Søren rigtig skriver så er den færdig , råd i rodhalsen og opefter , prøv at læse med her hvis du vil lære mere op kaktus www.facebook.com/groups/415722318600425

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jonas Gottschalck, 13. februar 2021 kl. 21.07

Tak for svar! Og tak for link til Facebook gruppen, gid jeg havde kendt den noget før.

Jeg har foretaget en mindre operation her til aften og ganske rigtig var der råd fra rod og opefter inde ved centrum.

Jeg blev inspireret af et indlæg i FB gruppen til at skære toppen af og lade den tørre for måske at kunne plante den igen senere - om ikke andet bare for at prøve noget. Den har ret stor affektionsværdi, så det er ret ærgerligt at jeg ikke fik reageret før.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 16. februar 2021 kl. 20.37

Hej Jonas

Held og lykke med operationen. Det er ikke umuligt, at den kommer sig. Når det afskårne stykke er tørret ind i snitfladen efter et par uger, så stik det forsigtigt ned i en veldrænet jordblanding, fx denne: ca. 1/3 let havejord, 1/3 groft grus og 1/3 kompost/næringsrig jord.
Vand sparsomt ved plantningen og vand ikke igen før, du kan se, at der er liv i planten, fx grønnere farve, mere saftspændt hud. Det tager nok en god måned eller måske længere, hvis det lykkes. Placer den relativt lyst, fx i et sydøstvendt vindue og hold øje med den, så den ikke blive forbrændt af solen til slut-marts-april.

Du har muligvis læst om det i Facebook-gruppen, men denne metode kan du også bruge til sunde stiklinger af kaktus og sukkulenter. Om vinteren vander jeg 1 gang pr. måned max.
Målet med denne vandring er kun at undgå, at planterne ikke bliver for indsunkne i huden.

Venlig hilsen
Marie Louise

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2021 kl. 20.47

Det er meget optimitisk , at tro at man kan få toppen her til at danne rod , det er nærmest umuligt , det vi har her er en etioleret kuglekaktus , med råd i rodhalsen , det ville være muligt hvis det var en søljekaktus cereus , eller bladkaktus opuntia , de danner ret let rod.....

Nyt svar til emnet »Er min gamle kaktus ved at dø?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er min gamle kaktus ved at dø?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider