Forum

Rød aroma, vækst på barken

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Noer, 21. marts 2021 kl. 23.01

Jeg har opdaget en form for vækst på min rød aroma, nogen ideer om hvad det kan være? Træet virker generelt set ganske sundt, men to steder er der denne spøjse barkagtige vækst.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 22. marts 2021 kl. 9.19

Det er en Lav. Den vokser bare oven på barken, den trænger ikke ind i træet. Den gør ingen skade. Det sker for de fleste træer når de bliver gamle, hvis de gror i et sundt klima uden for meget luftforurening.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Noer, 22. marts 2021 kl. 9.24

Grunden til jeg spurgte var nok også fordi væksten er så anderledes end det andet lav der sidder på træet. Det er jo mere grønt og guligt.

Men det lyder godt, ingen grund til alarm kan jeg høre :-).

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. marts 2021 kl. 13.05

Hej Kim Noer
Som supplement til Kim Petersen's indlæg nr 1:
Prøv lige at kigge her - Skriv i søgefeltet øverst på Havenyt's side:
"Er lav skadeligt for vores træer?" - du får et kort, præcist svar fra
en af Havenyt's mangeårige eksperter Sten Porse.

Sten Porse foreslår, at du forsyner dit træ med næringsstoffer gennem en lille jordforbedringskur for at få træet i bedre trivsel - det er ikke alarm, men fagmandens gode råd ....

Venlig hilsen
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Noer, 23. marts 2021 kl. 10.54

Hej Lone

Sten Porses svar flugter meget godt med træet i øvrigt. Det vokser helt utroligt langsomt, men har altid troet det skyldes en svagt voksende stamme.

Det må få et skud kompost ved lejlighed.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 23. marts 2021 kl. 11.56

Der findes i hundredevis af forskellige epifyttiske laver. På billedet er der i hvertfald 4 forskellige, den grå (nok Slåenlav), den gule, den brune og de hvide pletter er også lav.

Træet er nok podet på en meget langsomvoksende grundstamme, så det ikke bliver stort. Men du kan da godt prøve at give det lidt kompost/gødning. Du kan også prøve at beskærer det en gang hen på sommeren, så der kommer nyvækst.
Men på den anden side - hvis træet ellers er pænt af udseende og giver nok frugt, udfylder det jo rigeligt sin funktion.

Nyt svar til emnet »Rød aroma, vækst på barken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rød aroma, vækst på barken

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider