Forum

Ingen blommer i 2005?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 3. juli 2005 kl. 11.28

Vi har en del blommetræer (strengt taget er det Mirabeller) som levende hegn på vores grund midt på Sjælland. Forleden opdagede vi at ingen af dem bærer frugter i år. Som sagt fungerer de som hegn, så vi har ikke været opmærksomme på om de har blomstret. Vi har også en del selvsåede træer som normalt producerer nogle små lilla blommer som er velegnede til syltning, heller ikke de bærer frugt i år. Der er ikke tale om at der er få blommer, der er ingen blommer! Jeg er intresseret i at høre om problemet er lokalt for Midtsjælland eller om der overhovedet er andre der er ramt.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 3. juli 2005 kl. 20.42

Mine blommer blomstrede helt vilt til tiden – og jeg var pavestolt og forventningsfuld til blommesmovseriet. Jeg har et træ podet med fire forskellige slags. Men ak, forlader man sig alene på honningbier, hvor der bliver længere og længere mellem avlerne er vi nærmest ude i hampen, nok nærmest lyngen. Lynghonning er jo godt. Blommetræer er nok noget af det der blomstre allertidligst, og da sover honningbierne tungt. Er der udsigt til regn står de overhovedet ikke op/flyver ud. Og vi er nødt til at sætte lid til humlebier/brumbasserne. De går ikke af vejen for lidt småregn – måske følger de slet ikke med i vejrudsigten. Jeg har lavet mig to humlebistader. Dronningerne flyver tidligt på året, lavt over jorden for at finde gamle musereder dernede, i rockwool, mørnet træ o.l. at bygge rede i. Disse uforfærdede arbejdere skal vi passe rigtig godt på og fedte for. Humlebier er nogle af det mest fredelige der findes. De skal povokeres meget for at angribe. Får du masser af dem fremover Christia – får du nok masser af mirabeller. Biblioteket har op skrift på bistaderne. Vi har jo atten forskellige af slagsen. Det har biblioteket et rigtig godt farvebillede af. De har også en god kopimaskine.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 10. juli 2005 kl. 12.38

Mja... bier har vi nu nok af. Flere af de lokale bønder har bistader. Også humlebierne er der rigeligt af. Vores æble- og pære-træer bær over al forventning. Så jeg tror forklaringen er en anden.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. juli 2005 kl. 23.21

Ja Christian. Jeg fremførte at blommetræer florerer MEGET tidligt, før bestøverne overhovedet aner at det drejer sig om at komme ud og dykke ned i vores blommetræers blomster. Måske er det derfor de senere blomstrende får så meget extra besøg. Der er også noget som hedder vindbestøvning. Finder du ud af det meddeler du forhåbentligt. Spændende er det. Du har sikkert hørt at mange slet ikke aner forskel på de mange bestøver insekter. Så enkelt er det heldigvis ikke, men vær sikker på at støvinsekterne overhovedet kun tar hensyn til sig selv og den mission de skal formidle. Men træls kan vi godt synes det er ind i mellem i disse computer-tider, hvor alle og enhver kan klare ethver problem på et oplyst skærm.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aninia, 12. juli 2005 kl. 22.08

Hej Christian.

Jeg bor ikke midt, men Nordsjælland. Vores blommetræ bærer ekstremt meget i år. Sidste år kunne det blive til en stor skålfuld, men i år bærer træet så meget, så grenene hænger nedad. Måske kan det være nedbørsmængden? Jeg bor i et villakvarter, og her er umiddelbart ingen bier.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 3. august 2005 kl. 17.37

Kære Christian
Vi har de samme erfaringer som du...får heller ikke en eneste blomme. vi bor på midtsjælland...

vh Bodil

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Witt Dahlin, 3. august 2005 kl. 17.40

Hov- om igen...jeg fik vist byttet om på navnene...det forrige indlæg henvendte sig til Hans Åge!

vh bodil

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 4. august 2005 kl. 19.47

Nå Gitte, nu er du nød til at rykke ud på åben land og fortælle hvilke blomme træer du nærmest er ved at være overbebyrdet med. Christian oplyser hans Mirabeller er et læhegn så måske er det vindbestøvning. Fra min barndom husker jeg tydeligt det overflod disse alm. Mirabellehegn gav af overflod af frugt. Vi kunne simpelthen slet ikke følge med udviklingen og havde bestemt ingen problemer med at komme af med overfloden, senere. Som Nordmænd(/-kvinder) gerne siger: "Så kom til Norge i blommetiden – min ven". Måske er Mirabeller knap så tidligt blomstrende? Bestøvning skal der til. Åbenbart er så meget selvbestøvning at det snart er en gåde. Mennesker bliver åbenbart også kunstigt bestøvet. Men hvordan gør vi det med blommer uden at rende rundt med en blød mårhårspensel? Jeg har gjort det men nu motionere jeg på sko og cykel. Nå det var nok et sidespring. Vi må se at finde vore egne ben og få styr på genvordighederne. Der må være mange andre som filosofere over det ved havebordet, undslyld havebænken. Hjælp os arme.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Aninia, 5. august 2005 kl. 11.50

Hej Hans Åge.

Jeg er desværre ny haveejer, så jeg kender ikke alle de fine navne på diverse frugter. Vores blommetræ bærer de lækreste sveskeblommer, som bliver rød-lilla når de er modne. Kan det hjælpe dig? Vores æbletrær er lige så frodige i år. Den tidligere ejer af vores hus, beretter at frugtræerne aldrig har båret så meget frugt som i år.

M.v.h
Gitte

Nyt svar til emnet »Ingen blommer i 2005?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ingen blommer i 2005?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider