Forum

Hjælp – Huller i min laurbærkirsebær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: André Henriksen, 18. april 2021 kl. 12.47

Hej.

Først skal det siges, at jeg ikke har den store indsigt i planter og kan derfor tage fejl i navnet på vores busk. Jeg har en relativ stor laurbærkirsebær busk (tror det sådan en). Jeg har i år fået mange huller i bladene.

Hvad kan det skyldes og hvordan kommer jeg det til livs?

Håber I kan hjælpe. På forhånd tak.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. april 2021 kl. 19.20

Hej André Henriksen

Her om foråret kirsebærlaurbær bare trist ud. De fleste steder har der jo også været hård frost, og det tåler den ikke ret godt. Når risikoen for nattefrost er overstået, klipper man bare det triste af. Og så er den hurtigt pæn igen ;-)

M.v.h.

Doris Møller

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2021 kl. 20.41

For mig ligner det angreb af insekter, men jeg ved ikke hvilke.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. april 2021 kl. 20.47

Ja, det var hullerne i bladene, jeg kommenterede, men der er også visne bladrande, og det er ikke insekter. Sammenholdt med de lyse ribber tyder det på mangel på et eller flere mineraler.
Giv noget kompost/dyremøg/udvasket tang omkring planten.
Og der er en laurbærkirsebær.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2021 kl. 13.22

Hullerne i bladene skyldes, som Lars nævner det, et insekt angreb www.plante-doktor.dk/
Men laurbær kan også få andre sygdomme, som f. eks solskoldning, haglskader, insekt angreb og lide af nærings mangel..

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Henriksen, 19. april 2021 kl. 13.30

Hej S. Duun.

Tak for dit svar. Har du en ide om hvilke og hvordan man kan komme dette til livs, da det jo skæmmer det eller kønne udseende.
Hvis det hjælper kan jeg se der flyver nogle små insekter rundt hvis jeg roder ved bladene.

På forhånd tak.

Vh André

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2021 kl. 14.05

Jeg kan ikke finde noget, der er specifik godkendt til bekæmpelse af larver i laurbær kirsebær, da det der normal anbefales ikke er noget som må bruges i økologisk dyrkning.

Men vi har noget, der hedder Dipel. Der er godkendt til økologisk brug. Det virker også mod kål og porremøllets larver. Det forhandles under navnet »Dipel«. Og består af en opformere jordbakterie. Det sprøjtes på bladene, og når larverne æder dem, holder de op med at spise og dør i løbet af nogle dage. Desværre er det kun virksomt nogle få dage, så der er hurtigt nye angreb, som kræver ny behandling. I praksis kan man behandle med 10–14 dages mellemrum, inden de nyklækkede larver bliver alt for store.

Det er det eneste middel som jeg vil tro at du kan benytte til din hæk, men jeg vil hellere ikke kunne garantere for at det virker.

Normal er min erfaring at laurbær er rimelig taknemmelig og sjældent får sygdomme, så derfor undrer det mig at du har fået insekt angreb. Et andet råd jeg kan give dig er at holde tilbage med at gøde. For meget gødning kan resultere i sygdomme og især insekt angreb da buskene stresse og derfor giver grobund for sygdomme...

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2021 kl. 14.17

Obs

Jeg har lige læst at førnævnte middel Dipel mod sommerfuglelarver findes desværre ikke længere på markedet til private haveejere grundet lovgivning fra Miljøstyrelsen. Hvad man så har erstattet det med ved jeg ikke. Måske ikke noget..

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. april 2021 kl. 21.33

Altså Søren - dit indlæg nr 7:

Du burde ikke skrive "Dipel mod sommerfuglelarver findes desværre ikke længere på markedet til private haveejere grundet lovgivning fra Miljøstyrelsen" - for der er på ingen som helst måde grund til at beklage det faktum !
Tværtimod er der grund til optimisme over, at myndighederne lader forsigtighedsprincippet være tungtvejende og vedgår forpligtelsen til at sørge for at opfindsomme fabrikanter ikke fremmer menneskers mulighed for at gøre skade på vores nære og fjerne omgivelser.

For de, som er interesserede er der godt læsestof her:
"Database for bekæmpelsesmidler" på Miljøministeriets hjemmeside.
Citat:
"I Miljøstyrelsens bekæmpelsesmiddeldatabase finder du oplysninger om bekæmpelsesmidler – både sprøjtemidler og hverdagsgifte (pesticider og biocidholdige produkter). Databasen omfatter de midler (produkter), der i dag er godkendt til markedsføring i Danmark. Databasen omfatter også midler, der tidligere har været godkendt i Danmark"

Og for de, som tænker, at så kan man jo bare købe ind i Kina eller et andet sted, hvor godkendelsesproceduren ikke er så langt fremskreden, som den er i Danmark ....
Læs med på Miljøstyrelsens gældende retningslinjer: "Du må i Danmark kun importere, sælge og anvende de midler, der er godkendt af Miljøstyrelsen".

Og endelig findes denne regel nr 1 for Havenyt's Forum:
"Alle indlæg skal være haverelaterede og faglige og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø. Havenyt.dk er ejet af Landforeningen Praktisk Økologi, og det er derfor et økologisk forum".

Venlig hilsen
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. april 2021 kl. 22.26

@Søren, så vidt jeg har forstået er Dipel ikke længere tilgængelig fordi mst ikke længere tillader at forhandleren hælder det om i mindre portioner. Hobbymarkedet er for lille til at producenten selv vil lave portioner i den størrelse. Midlet er fortsat tilladt, også i økologisk produktion. Jeg tror nu ikke det ville hjælpe her.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. april 2021 kl. 0.54

Claus

Jeg har ikke noget stor erfaring med Dipel og du har sikkert ret i at det ikke hjælper i dette tilfælde, men var et forsøg hvert:-)....

"jeg syntes generelt at det er et stort problem at man ikke har så stort et udvalg af økologiske bekæmpelses midler til rådighed, at man fra myndighedernes side bliver ved med at forbyde" ofte/delvise harmløse midler og i stedet ved at folk bare køber deres bekæmpelses midler på planteskoler eller byggemarked. Midler, der ofte er giftigere og her tænker jeg bl. a på Maladan, Trinol 810 i mod insekter og Round up og andre let tilgængelig midler og som ikke kræver viden at anvende. Jeg undrer mig derfor over at Dipel er taget af marked, mens et middel som Trinol 810 (som i øvrigt blev markedsført som trinol BIO). Kan købes i uanet mængder både i matas, byggemarked, på nettet og planteskoler... Og som udrydder insekter i et bred spektrum. Det gøre Dipel trods alt ikke...

Hvis man googler larver i laurbær kan man let finde midler, der dog er godkendt af myndighederne, men er skadeligt at bruge, hvis ikke de bruges rigtigt. Disse midler ved jeg godt er godkendt af myndighederne, som sagt, men er mere effektiv i deres virkning end f.eks skummetmælk, som også er blevet nævnt som et middel imod larver, men som ikke må nævnes, Da det dels ikke er godkendt hertil. Om det hjælper tror jeg hellere ikke. Så det er med andre ord svært at rådføre de mennesker, der skriver herinde uden at komme i klemme i Havenyt regler og det er også svært at få folk med på den økologiske tankegang, hvis man kun kan give dem en sludder for en sladder....og som kræveren masse af dem.

Så jeg er lidt frustreret...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: André Henriksen, 20. april 2021 kl. 6.04

Hej alle sammen.

Mange tak for jeres svar og gode råd. Tak for at I tog jer tid, jeg prøver at læse lidt videre og finder forhåbentlig en løsning, som hjælper og samtidig passer på miljøet og biodiversiteten.

God dag og tak for hjælpen.

Vh André

Nyt svar til emnet »Hjælp – Huller i min laurbærkirsebær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp – Huller i min laurbærkirsebær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider