Forum

Har jeg allerede fået spindemider?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Larsen, 17. maj 2021 kl. 12.32

Er flyttet i et ældre hus sidste år, hvor der er er ældre drivhus. Så satte agurker ud for 14dage siden. Men allerede efter en uge begyndte mine agurker at blive gulprikkede.
Se billede.
Sidste år nåede jeg at have lidt stående, bl.a. nogle auberginer. Der blev helt hvide. Og havde en mistanke om spindemider. Men der var vi helt henne i august. Der står også en vindrue(der ser fin ud) og et ældre abrikostræ der allerede har fået gule og krøllede blade.
Skal jeg få anskaffet mig nogle rovmider? Eller er jeg gal på den?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. maj 2021 kl. 20.38

Hej Jan Larsen

Spindemider kan ses gennem en lup og i godt lys - de er ganske små under 1 mm - og de opholder sig på bladenes underside.

Mine bud på agurkeplanternes udseende er:

Mangel på magnesium eller jern - begge mangelsygdomme viser sig ved mørke bladribber og gulligt bladvæv mellem ribberne. Tjek indholdet i det produkt, du gøder med.
Du kan brygge en portion nældevand (hvordan finder du let ud af ved at søge på "nældevand" i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Dyrkningsjorden en enten for sur eller for basisk - begge dele hæmmer planternes optagelse af magnesium.

Det kølige majvejr kan være medvirkende til at planterne ikke trives.
Er det muligt for dig at sørge for mere varme til dine agurkeplanter ?

Jeg håber du finder frem til årsagen - der skulle jo gerne komme agurker på spisebordet om ikke så længe :-)

Venlig hilsen
Lone

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2021 kl. 12.01

Jorden kan også være for våd, men derudover er jeg enig med Lone.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Larsen, 18. maj 2021 kl. 12.23

Jeg har slet ikke gødet endnu, og de er ganske små. De står i deres plantedække. Og de nye blade ser umiddelbart fine ud. Jeg håber lidt at kulden har været lidt hård, og så ser vi hvad der sker.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 6. juni 2021 kl. 22.53

Det ligner ikke spindemider. Så havde der været mange bittesmå gul/bleggrønne pletter på bladene . Med det kølige forår burde spindemiderne heller ikke være så langt fremme endnu.

Måske er det kuldeskade? Du har sat planten meget tidligt ud. Omkring 1. juni plejer at være det sikre tidspunkt til agurker.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 6. juni 2021 kl. 22.53

Det ligner ikke spindemider. Så havde der været mange bittesmå gul/bleggrønne pletter på bladene . Med det kølige forår burde spindemiderne heller ikke være så langt fremme endnu.

Måske er det kuldeskade? Du har sat planten meget tidligt ud. Omkring 1. juni plejer at være det sikre tidspunkt til agurker.

Nyt svar til emnet »Har jeg allerede fået spindemider?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Har jeg allerede fået spindemider?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider