Forum

Bornholmer figne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 6. juni 2021 kl. 16.09

Jeg ved ikke meget om planter... Jeg har fået dette figentræ det er vokset godt 40cm i vinters inde i stuen. Det begyndte i foråret at udvikle de brune pletter og der er blevet store nu bladene virker skrøbelige der hvor de er brune og 2 er faldet sf. Er det sygdom? Insekter? Hvordan kan jeg hjælpe træet?
Mvh
Bo

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 6. juni 2021 kl. 16.12

Og så lige billederne.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 6. juni 2021 kl. 16.12

Og et mere

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. juni 2021 kl. 17.15

Mon ikke, at det er bladene fra sidste år, der nu falder af ...?
Min stuefigen har stadig ét gl. blad tilbage, - og samtidig er de nye blade fra dette forår nu 6-8cm. store. Det er vist bare forsinket løvfald, fordi planten har haft det lunt og godt hele vinteren.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. juni 2021 kl. 17.37

Jamen, det er jo ikke en stueplante! Så vidt jeg kan se og læse, så er det et figentræ. Og det hører til på friland – altså udenfor. Det kan også gå i en udestue, men i en almindelig stue er der ikke de rette betingelser.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 6. juni 2021 kl. 17.48

Den er ude nu, men jeg mente at den ville dø udenfor i vinters, da den var max 25cm.
De nye skud der kommer ser fine ud - det er kun bladene der ser “angrebne ud”. Jeg skal altså ikke bekymre mig om at de er brune og 2 er faldet af?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 6. juni 2021 kl. 17.49

Den er ude nu, men jeg mente at den ville dø udenfor i vinters, da den var max 25cm.
De nye skud der kommer ser fine ud - det er kun bladene der ser “angrebne ud”. Jeg skal altså ikke bekymre mig om at de er brune og 2 er faldet af?

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 6. juni 2021 kl. 20.02

Herhjemme trives min figen nu fint i stuen. Og det gjorde din jo også Jacob :)
Du skal SLET ikke bekymre dig om din figens tilstand. GLÆD dig i stedet over den. Det er jo et løvfældende træ.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 7. juni 2021 kl. 9.39

Da du skrev om din ”stuefigen”, James F, gik jeg ud fra, at der i dit tilfælde var tale om en stueplante. Der findes jo forskellige arter af ficus-familien, der udmærket kan klare forholdene i en almindelig stue. Jeg har f.eks. flere såkaldte violinfigner (ficus lyrata), som står flot, selv om de ikke får ret meget lys.

Men et rigtigt figentræ (ficus carica) – altså ét af den slags, der bærer frugt, vil normalt ikke kunne trives i en almindelig stue. Der vil normalt være for lidt lys og desuden for varmt om vinteren. Hvem gider også se på et løvfældende træ i sin stue? Det er da ikke meget pynt ved!

Jeg kan godt forstå, at det lille figentræ måtte stå indenfor, da du fik det i vinter, Jacob Mosher. Man kan naturligvis ikke plante en figen ud på friland i en streng vinter med ned til 18 graders frost, som vi havde i vinter. Men det bedste for et figentræ er altså at være udenfor. Så kan det også efterhånden komme i trit med årstiderne og tabe bladene som normalt om efteråret.

M.v.h.

Doris Møller

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 7. juni 2021 kl. 10.26

Tak for det Doris. Jeg lærer mere om det hen ad vejen, men jeg er glad for din hjælp nu hvor jeg er meget ny udi dette :)

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 7. juni 2021 kl. 10.26

Tak for det Doris. Jeg lærer mere om det hen ad vejen, men jeg er glad for din hjælp nu hvor jeg er meget ny udi dette :)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob Mosher, 7. juni 2021 kl. 10.26

Tak for det Doris. Jeg lærer mere om det hen ad vejen, men jeg er glad for din hjælp nu hvor jeg er meget ny udi dette :)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 7. juni 2021 kl. 12.56

Min 'stue-figen' er nu en ganske alm. Ficus Precose de Dalmatie :)
Den trives fint i en kølig forgang i vinterhalvåret med vindue mod øst. Fra 1. maj ca. har den ophold i et sydvendt vindue i stuen (heraf navnet 'stuefigen':) - og den kommer til at give figner i år.

Rent faktisk er omtalte figen i langt bedre stand, end mange af mine frilandsfigner. De er frosset tilbage helt ned i jordhøjde i denne vinter. Pyt - de kommer igen.

Nyt svar til emnet »Bornholmer figne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bornholmer figne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider