Forum

Sygdom på roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 8. juni 2021 kl. 5.26

Hejsa

Jeg har en del roser, der har disse ‘orange områder’.

Er der nogen der genkender, hvad det er, og kan der gøres noget ved det?

På forhånd tak for svar.
Vh Benedikte

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 8. juni 2021 kl. 5.27

Og blade

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juni 2021 kl. 19.34

Det kan jeg ikke kloge mig på, men jeg vil mene det er noget svamp (rust). Er roserne gamle? Trives de ellers?

Hvis det var mig ville jeg save/beskære befængte grene af, og komme dem i en sort sæk og på Genbrugspladsens haveaffald. (I min kommune er bål af haveaffald totalt forbudt!)

Derefter ville jeg nok gøde/vande- og yderligere beskære (i omgivelserne), hvis roserne fx står skygget af træer/buske.
Eller bare grave dem op og kassere dem i nævnte sorte sæk.

Hvis de måske trives efter beskæring, så er det bare dét. Plantesygdomme er svære at gøre noget ved, og i private haver, skal man finde ud af, hvad, der trives, og om noget takker af.

Jeg ser sådan på det: Er der skadedyr/svampeangreb, så har de planter det ikke godt, de må være vantrevne svækkede i forvejen. Kommer de sig over det næste år, er det godt! Men svamp er ofte en dødsdom.

Du kunne også klippe dem i bund (afklip i sort sæk), også grave dem op, og plante i ny jord et andet sted. Men det kommer an på, hvor meget roserne betyder for dig, er de besværet værd?

Mvh
Tine- rosen-entusiast ikke -ekspert ;-)

Nyt svar til emnet »Sygdom på roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygdom på roser

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider