Forum

Hvad er det her for et dyr?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karina A., 10. juni 2021 kl. 11.02

Hej,

Jeg har et troldetræ stående i haven, hvor jeg opdagede at myrerne farer rundt i hobetal, og så mødte jeg en mærkværdig larve/mide hvad end det er. Er der en der kan fortælle mig hvad det er for en? Og om den er skadelig. Jeg kan yderligere oplyse at de “flyver”, eller hænger ned fra træet.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2021 kl. 14.18

Ud fra værtsplanten kunne det måske være denne:
www.plante-doktor.dk/noeddesnudebille.htm

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. juni 2021 kl. 21.16

Jeg kan ikke se hvilken larve det er, men tror næppe det er en snudebille. Dens larver er de små orm der er i nøddekernen, hvis der altså er noget kerne tilbage.

Mange sommerfuglelarver (både dag og nat) hænger i "tråde" og enkelte billers larver gør også.
Men den eller hvis du ser 10 gør ikke skade på træet, uanset de guffer nogen blade i sig. Men dem skal du vel ikke selv bruge alle sammen :) Jeg lover dig de efterlader stammen intakt, og de afgnavede blade dækkes hurtigt af andre.
Om lidt går larven et sted hen, alt afhængig af arten, for at forpuppe sig.

Måske du kan bruge dette link til at se på hvilke larver der bliver til flotte sommerfugle, andre knap så farvestrålende, men uanset hvad er der brug for dem i naturen.

naturguide.dk/visuel-guide-til-sommerfuglelarver/

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juni 2021 kl. 10.46

Når der er mange myrer, kan det tyde på, at der også er lus - bladlus eller skjoldlus.

Nyt svar til emnet »Hvad er det her for et dyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det her for et dyr?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider