Forum

Kæmpe flyvende insekt!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Irena Mikkelsen, 29. juni 2021 kl. 23.02

Hej alle i kloge mennesker ☀️

Fangede her til aften dette meget store flyvende indsekt…og er meget i tvivl hvad det er for en slags ? Om den kan stikke osv ??

Opdagere så udenfor at der er en helt sværm, af den oppe ved vores tagrende , og bliver helt skræmt da det lød helt
vild!!
Har lagt et billede og en video op.. håber det virker :)

Kom meget gerne med indspark .
Vh irena

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irena Mikkelsen, 29. juni 2021 kl. 23.04

Billede af kæmpe indsekt

Vh irena

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Irena Mikkelsen, 29. juni 2021 kl. 23.05

Og videoen

Vh irena

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juni 2021 kl. 0.22

Den ser da speciel ud! Men hvor stor er den? Du har glemt linealen (eller andet størrelsesmæssigt kendt, som man kan fotografere emner med (uanset art). Det er godt at have med på billeder.)

Den ligner en cikade/græshoppefamilien/fårekylling, - men den har hverken store fremadkiggende øjne eller en brod. Så dyret er ganske sikkert totalt ufarligt- et ikke rovdyr. Altså IKKE hveps/Gedehams. Eller Kæmpemyg! ;-)

Munddelene ser dog ud til (men billedet er ikke godt) at kunne suge plantesaft.

Jeg kan desværre ikke se videoden.

Mvh
Tine

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juni 2021 kl. 0.34

AH, dumme mig! Det er ikke et græshoppe-familie- medlem.

Hovedet er for lille, men bagbenene indikerer et dyr, der kan klatre/springe.

Næh, jeg ved desværre ikke, hvad kræet er.

Er de øverste vinger dækvinger? Og er de transparente eller ej?

Mvh
Tine

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 30. juni 2021 kl. 5.02

Almindelig Oldenborre. Kan gøre lidt skade ved at larverne lever af planterødder, men ellers fredelig nok.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2021 kl. 14.18

I min barndom var indsamling og “bytning” af oldenborrer en yndet beskæftigelse i maj måned. Jeg er født i 1940. Vi byttede dem og kunne kende forskel på en kaiser og en arbejder osv. De blev huset i cigarkasser og fodret med bøgeblade.
Fra midten af 1950 og frem til 1970’erne begyndte man at sprøjte med DDT og siden har jeg ikke set en eneste. De voksne insekter spiser løv og deres larver gnaver i planterødder. På tysk hedder de MAIKÄFER.
Ingeborg

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. juli 2021 kl. 1.56

Det kan også være en Sankt Hans Oldenborre. Det passer med at den er så lådden/håret.

Jeg fandt lige min insekt felthåndbog frem.

Da jeg var meget lille (2-3 år) var det "Oldenborre år", og jeg fik nogle af de kræ i min lille lyskrøllede hårpragt, så jeg skreg som en brandbil! (Det var ret traumatisk for mig)

Men ellers er "Oldenborre år" blevet meget ualmindelige, dvs de sværmer op i mængder hver 3. år sådan cirka. Det er sikkert fordi, de trærødder larverne suger saft af- er blevet ualmindelige.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Kæmpe flyvende insekt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kæmpe flyvende insekt!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider