Forum

Pæretræ med visne blade og sorte pletter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Fie Lauritsen, 8. juli 2021 kl. 18.28

Jeg har dette pæretræ i min have, og havde samme problem sidste år. Det blomstrer fint, men derefter begynder blade at visne, endda hele små grene visner. Jeg har googlet mig frem til at det højst sandsynligt er grå moniloa. Tænker I også det?
Jeg har også læst at man bekæmper sygdommen ved at beskære de syge dele af træet. Men det er nærmest på samtlige blade det er sorte pletter, så jeg vil være nødt til at skære træet helt ned.
Er det en tabt sag på forhånd, så jeg lige så godt kan fælde træet inden det smitter mine andre frugttræer?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 19.59

Hej Fie.

Der ligger en rigtig god artikel i Havenyt omkring grå monilia og her i artiklen nævnes det at man hvilket forebyggende metoder man kan anvende

Beskær træet ved at klippe alle angrebne grene af mindst 20 cm inde i det sunde ved. Tjek at snitfladen ser sund og frisk ud. Desinficér saksen mellem hvert klip, f.eks. med en spritvædet klud. Fjern afklippet fra frugthaven og sørg for, at det er omsat eller brændt inden næste blomstring. Gentag denne beskæring hvert år, så sygdommen ikke får magten igen.
Der er sortsforskelle på modtagelighed for grå monilia. Sødkirsebærsorten Star er robust mod grå monilia. Den nye tyske surkirsebærsort Morina angives at være resistent mod grå monilia, men er måske ikke i handelen endnu. Stevnsbær er den mest robuste surkirsebærsort blandt de almindeligt dyrkede i Danmark, men den får en del monilia. Ferskensorten Roter Ellerstädter er robust mod både monilia og ferskenblæresyge.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Fie Lauritsen, 8. juli 2021 kl. 20.30

Ja, den har jeg også læst. Men mit problem er, at jeg tror at hele træet er inficeret, da næsten alle blade enten er visnede, eller har sorte pletter. Og mit spørgsmål er derfor, hvordan jeg skal gribe det an. For hvis jeg beskærer alle grene der har plettede blade, så skal jeg save træet helt ned

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 21.58

Hvis ikke du vil slås med problemet er jeg bange for at du bliver nød til at kassere træet med tiden.
Jeg sidder og tænker på om man må og kan bruge ecostyle s svampefri. Om det overhovedet nytter og kan forbedre det. Svampefri er en jernforbindelse og bruges som regel når vi snakker svamp på roser...

Jeg ved ikke om du evt kan finde en bedre løsning på bekæmpelse af grå monilia på hjemmesiden Plantedoktor.dk /ved Magnus Gammelgaard. Han skriver bl. a at man kan bruge natron (ikke bagepulver) imod forskellige svampe og jeg mener at natron er godkendt til økologisk bekæmpelse af svampe. Ellers kan det undersøges. Jeg personligt ville ikke have betænkning ved at bruge det.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 22.21

Jeg kan se at plante.-doktor.dk ikke skriver noget om at hverken svampefri og natron er godkendt til bekæmpelse af grå monilia.. Så det er med andre ord ikke tilladt at benytte hertil.

Jeg skriver dette inden at nogle herinde bider hovedet af mig :-)....

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. juli 2021 kl. 22.45

PS.

I følge denne hjemmeside må man gerne bruge natron til bekæmpelse af svamp i forbindelse med økologisk dyrkning.
danskgartneri.dk/nyheder/oekologiske-frugtavlere-maa-nu-ogsaa-bruge-natron
Men mod grå monilia er det ikke godkendt.

Nyt svar til emnet »Pæretræ med visne blade og sorte pletter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Pæretræ med visne blade og sorte pletter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider