Forum

Sygt træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inger Merete Bech, 13. juli 2021 kl. 11.41

Et træ i min have - en tujalignende/nåletræsagtig sag går ud indefra. Kun de ydre friske skud ser sunde ud. På billedet kan I se, hvordan "nålene"/"bladene" visner. Hvad fejler træet, og smitter det mon andre omkring sig? Hvad gør jeg?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2021 kl. 18.08

Det er naturligt, at træet ældes, og nålene dør indefra.
Det kræver et billede af hele træet for at se, om der er noget unaturligt.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Merete Bech, 15. juli 2021 kl. 20.11

Hej igen. Og tak for foreløbigt svar. Der følger nu billede af hele træet. Desværre er der genskind i vinduet, det er taget fra, så det er ikke så tydeligt. Men man kan godt se, at der er en del vissent på "nåle"træet til højre, hvorimod "nåle"træet til venstre er helt friskt og grønt. Træerne er nøjagtigt lige gamle (vi satte dem samtidigt for ca. 29 år siden). De er præcist samme træsort, derfor er det også så påfaldende, hvor meget træet til højre gulnes. Blot på få dage kan vi se, hvordan det forværres. Det er blevet værre siden billedet blev taget i forrige uge. Kan det være noget rustsvamp, som gør at træet bør fjernes, før det smitter makkeren?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger Merete Bech, 15. juli 2021 kl. 20.11

Hej igen. Og tak for foreløbigt svar. Der følger nu billede af hele træet. Desværre er der genskind i vinduet, det er taget fra, så det er ikke så tydeligt. Men man kan godt se, at der er en del vissent på "nåle"træet til højre, hvorimod "nåle"træet til venstre er helt friskt og grønt. Træerne er nøjagtigt lige gamle (vi satte dem samtidigt for ca. 29 år siden). De er præcist samme træsort, derfor er det også så påfaldende, hvor meget træet til højre gulnes. Blot på få dage kan vi se, hvordan det forværres. Det er blevet værre siden billedet blev taget i forrige uge. Kan det være noget rustsvamp, som gør at træet bør fjernes, før det smitter makkeren?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2021 kl. 22.15

Hej Inger.

Hvis det er rustsvamp du har i dine thuja er så tror jeg ikke at du for meget ud af at fælde træet for at redde "makkeren" jeg er næsten sikker på at den også er inficeret..

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juli 2021 kl. 7.22

Træer går også ogle gange ud fordi naboen har ramt ved siden af med RU.
Ingen grund til at fælde begge træer før sikker diagnose - det tager 29 år at lave sådan en flot én :)

Nyt svar til emnet »Sygt træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sygt træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider