Forum

Krøllede blade på kirsebær laurbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 15. juli 2021 kl. 15.01

Hej Har googlet nettet igennem for at finde ud af hvorfor 3 af mine kirsebær laurbær er hårdt angrebet af et eller andet. Har læst mig frem til meldug og andre svampe, men når de skriver og viser symptomerne ligner det ikke det samme. Her er tale om plante havde nye skud i foråret og så krøller alle bladene sammen og bliver brune i kanten. Håber nogen kan komme med et kvalificeret bud.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2021 kl. 22.05

Hej Tom du har ret i at det er ikke ligetil at finde et svar på dit spørgsmål via google, men jeg læste et sted at mulig vandmangel kunne give krøllede blade.

Du skriver ikke hvor gammel din hæk er og hvis den ikke har vokset særlig meget har rødderne ikke groet særlig dybt og dermed mulighed for at hente vand i dybden.

En anden mulighed, der også giver krøllede blade, er lus. Mange af vores haveplanter får lus nu hvor det er så varm og tørt, men jeg formoder at det ikke er dette, der er årsagen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2021 kl. 23.14

PS Jeg fandt denne amerikanske hjemmeside, www.rhs.org.uk/advice/profile?pid=568, hvor der også står nævnt at svampe og bakterier også kan være en mulig årsag til krøllede blade på laurbær kirsebær. Jeg tror ikke at vi kommer det nærmere....

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2021 kl. 23.35

Hej, jeg har googlet sygdomme for kirsebærlaurbær på tysk og fundet denne side
1.brf.be/ratgeber/976902/
Hvor der skrives om krøllede blade og meldug.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 16. juli 2021 kl. 6.49

Tak S. Duun . De er 4 år og havde samme udfordring sidste år. Det mærkelige er at deres naboer er helt friske og grønne. Derfor frygtede jeg lidt at dette smidter. Men der er ikke rigtigt noget der tyder på det. Har overvejet at grave dem op og sætte dem et andet sted i haven (isolation) , så jeg kan overvåge dem og prøve med forskellige preparater .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 16. juli 2021 kl. 6.59

Hej Ingeborg og S.Duun Har læst begge jeres links og syntes ikke rigtigt der nogen match. Men det nærmeste er nok meldug. Underligt med en så populær plante at det jeg oplever ikke er kendt. Jeg graver dem op til efteråret og flytter dem , for så at prøve at bekæmpe det mod meldug. Men prøver bekæmpingen nu, så må vi krydse finger for det er meldug.

Nyt svar til emnet »Krøllede blade på kirsebær laurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Krøllede blade på kirsebær laurbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider