Forum

Møl type?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 27. september 2021 kl. 15.50

Hej
Vi har fået møl ligende dyr i vor vinterhave de laver sort krømmel på gulvet og er både i pelegonerne og neriumen sender et foto af dyrne sprøjter med sæbe og sprit vand men der er der stadig har sat blå lampe som fanger nogle af dem men de bliver ved at komme håber i kan hjælpe od mvh Poul Erik

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2021 kl. 22.06

Hej Poul Erik.

Du har ret i at det er møl af en slags, men hvilket en art det er kan jeg ikke lige se. Men ud fra det meget ringe kendskab jeg har med møl ved jeg at de kan være at finde i madvarer, nærmere bestemt korn og kornprodukter. Men møl kan også gå i tøj dvs uldtøj. Jeg havde selv en større samling af Angora sokker som jeg måtte kassere pga møl og larver. Disse møl kan være fremkommet af møl udefra f.eks fuglereder. Jeg har desuden oplevet møl i mine birammer de såkaldte voksmøl, men de går kun i bivoks

Men møl i Nerie r og Pelargonier har jeg andre hørt om. Så jeg tør udelukke dem som synderen.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2021 kl. 22.17

Jeg fandt denne gode beskrivelse af møl som jeg vil anbefale dig at læse for mulighederne er mange så det er bare i gang med at lede i hele huset. Held og lykke med det

www.bauhaus.dk/moel-saadan-slipper-du-for-moel-derhjemme?gclid=Cj0KCQjw18WKBhCUARIsAFiW7JwIWcspZ7y1VoaaAJZIzRql86gv-F9hgkRVEkUBeiTKB7isZuCvKhgaAioWEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. september 2021 kl. 10.43

Prøv at spørge her ; www.fugleognatur.dk/forum/show_data_start.asp?mode=forum

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 28. september 2021 kl. 10.48

Jeg ved ikke om det er møl men det kan også være fluer sender er foto mere
tak for svar mvh Poul Erik

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 28. september 2021 kl. 10.49

det er ikke det bedste foto

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2021 kl. 18.43

Nej det er ikke fluer, men møl.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 28. september 2021 kl. 18.54

det er godt vi ikke har dem i huset men kun i udestuen/vinterhave med pool

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. september 2021 kl. 19.18

Du kan godt have dem i huset, men de søger ofte efter lyset, hvor de forsøger at finde en mage. Har du dem i dine andre vinduer?.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 29. september 2021 kl. 16.31

Nej har kun i vinterhaven planteskole de kendte den ikke men foreslog provanto insektpinde men det er en dyr løsning når der er 25 planter

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 29. september 2021 kl. 16.31

Nej har kun i vinterhaven planteskole de kendte den ikke men foreslog provanto insektpinde men det er en dyr løsning når der er 25 planter

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. september 2021 kl. 12.50

Uden tvivl larver af en natsommerfugl, med dit blå lys er du endda måske heldig at lokke flere til. "Møl/ Natsværmere laver ikke krymmel"
Der er mange muligheder, egentlig også ørentviste.
Det ville være rart om du beskrev evt. skader på planterne, visne eller hullede blade / gnav osv.

Generelt synes jeg det er bedre at tage stiklinger i efteråret og i ny jord, lade den gamle jord blive udenfor, så slipper man for "liv i huset" over vinteren.

om det er noget der skal udryddes er vi helt klart uenige om, men jeg sætter et link du måske kan bruge

haveselskabet.dk/sos/hvem-laver-huller-i-bladene-pa-mine-pelargonier

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 30. september 2021 kl. 14.56

Hej 'Anne
tak for dit svar der er ikke huller på bladene men der er nogle af dem der er klisterde vi har haft pelegoner og neriom i udestuen i 40 år og aldrig haft utøj som disse men hvor klækkes de ud ?? din anbetaling laver konen hvert år

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 30. september 2021 kl. 20.52

Det er, sådan lidt firkantet sagt, lidt alt efter hvilken slags der er tale om. Generelt lægger sommerfuglen æg på bladene, disse bliver hurtigt til larver. Larverne gemmer sig godt, de har ofte farve som den plante de sidder på.
Efter en tid gemmer larven sig i jord, et stille hjørne eller ex under loftet. Der forpupper den sig og laver ikke mere ballade. Den kommer ud af puppen , sidder og tørrer, retter vingerne ud og er hurtigt klar til en flyvetur. Ligesom dagsommerfugle, møl er en natsommerfugl. Disse deles op i bl.a sværmere, ugler og spindere. Silkeormen er også en sommerfuglelarve, men det er en anden historie ;)

Ok, jeg troede det var planter du havde taget ind fra haven til overvintring. Men åbne vinduer kan jo sagtens give dem adgang.

Jeg ved ikke noget videre om den der kaldes nerie knoporm, (Helicoverpa virescens)måske du selv kan finde noget om den.
Og jeg ved heller ikke om det er den der laver ballade hos Jer, og da du bare påtænker at tage livet af dem er jeg ærlig talt også ligeglad.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 1. oktober 2021 kl. 8.50

Hej Anne
Tak for dit svar og indlæg desværre er der ikke larver det har vi fundet ud af men kun fluer møl og vi kan ikke finde svar har været hos 2 planteskoler de kender dem heller ikke men anbefaler klister gull papir men det virker slet ikke så sagde de prøv provanto insektpinde men de er halv dyre da vi har 22 plandet

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 1. oktober 2021 kl. 8.50

Hej Anne
Tak for dit svar og indlæg desværre er der ikke larver det har vi fundet ud af men kun fluer møl og vi kan ikke finde svar har været hos 2 planteskoler de kender dem heller ikke men anbefaler klister gull papir men det virker slet ikke så sagde de prøv provanto insektpinde men de er halv dyre da vi har 22 planter

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. oktober 2021 kl. 14.21

Jeg kan godt forstå at du er i panik, men jeg vil ikke foreslå dig at købe gift, dels fordi du ikke ved hvor disse insekter kommer fra ,dels dette at bruge gift i al almindelighed og så økonomien som du selv nævner, men også fordi at der er alternativer til giften.

Det lyder måske lidt som en Storm P idé at jeg foreslår dig at støvsuge dem op efterhånden som du finder dem . Jo flere du kan fange i live jo færre kan formere sig. Støvsugeren har du i huset .

Jeg har selv et mylder af frugtfluer i mit køkken og har sat 3 eddikefælder op, men det hjælper kun begrænset på problemet, da vi har en grønspand stående i køkkenet og åben afløb i køkkenvasken har disse fluer let løb til at formere sig.
Men ved at støvsuge så snart jeg ser dem kan jeg holde dem nede med tiden . En tur i støvsugeren overlever de ikke .

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Nielsen, 2. oktober 2021 kl. 9.41

S. Duun
tak for rådet vi fanger 3-5 hverdag plus dem der går i elfælden så en dag kommer vi dem vel til livs eller ryger alle planter selv og konen græder
god weekend til jer alle og tak for svar
mvh Poul Erik

Nyt svar til emnet »Møl type?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Møl type?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider