Forum

Mit kirsebærtræ er angrebet af noget

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 16. maj 2022 kl. 14.02

Mit kirsebærtræ synes at være angrebet af noget.Der er kommet et mystisk hul i barken nede ved jorden,og der er gul mos over store dele af træet,der er huller i bladene og et par af grenene er uden blade.Er der nogen der ved om træet vil komme sig ? og hvad det er ramt af?
M.v.h. Poul Petersen

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. maj 2022 kl. 15.32

Træet er 'ramt' af plæneklipper /græstrimmer!
Typisk sår efter påkørsler. Hold en cirkel på 1m. fri for græs, så sker det ikke igen. ;)
Sårskaden har muligvis påvirkning af træets øvrige sundhed.
Om der også er tale om frugttræs kræft, kan jeg ikke udelukke, men din beskrivelse virker ikke alarmerende.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 16. maj 2022 kl. 15.51

Tak for svaret jeg håber du har ret i at det ikke er noget særligt,det skal dog tilføjes at jeg har et andet kirsebærtræ 4 meter derfra og dette træ har ikke fået huller i bladene og er ikke dækket af gul mos.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. maj 2022 kl. 18.07

Den topkapning, der engang er foretaget, er ret uheldig. Stenfrugt sårheler dårligt og derfor skal du save stabben - det gl. topskud - af i en lige linje ved oversiden af de 2-3 tilbageværende grene. Men vent til august.
Lav kan nettop indikere dårlig trivsel. Men du skal ikke starte kædesaven :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. maj 2022 kl. 21.01

Jeg er enig med James F
Barkskader ved jorden er ikke kræft - det er manglende styr på kræfterne med haveredskaber.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 16. maj 2022 kl. 22.22

Ok så når træet ikke har det godt,skyldes det altså at jeg har beskåret det forkert og slået til det med græsslåmaskinen.Når jeg googler lav på kirsebærtræer,står der også at det ofte ses på træer der mistrives.Så må jeg vel bare give det tid til at komme sig.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 16. maj 2022 kl. 22.22

Ok så når træet ikke har det godt,skyldes det altså at jeg har beskåret det forkert og slået til det med græsslåmaskinen.Når jeg googler lav på kirsebærtræer,står der også at det ofte ses på træer der mistrives.Så må jeg vel bare give det tid til at komme sig.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. maj 2022 kl. 7.07

Ja, Giv tid.
Hold fri for ukrudt, giv gerne lidt kompost og vand, så skal træet nok komme til hægterne igen.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Petersen, 19. maj 2022 kl. 1.11

Tak for de gode råd.

Nyt svar til emnet »Mit kirsebærtræ er angrebet af noget«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mit kirsebærtræ er angrebet af noget

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider