Forum

Bornholmer figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erik Sand, 9. juni 2022 kl. 16.51

Mangler der gødning siden frugterne bliver med sorte pletter, sidste år var de super flotte og velsmagende, eller er der skadedyr i træet

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2022 kl. 22.18

Hej Erik.

Jeg har forsøgt at finde et svar til dig, men uden held . Problemet er at sygdomme i figner ikke er til at finde på nettet eller i litteraturen. Der findes dog nogle amerikanske bøger om figendyrkning og heri er sikkert også nogle beskrivelser af de sygdomme man kender...Men det gavner bare ikke os nu :-).

Så hvis ikke der er en anden herinde, på Havenyt, der lige sidder med svaret vil jeg foreslå dig at skrive til plante-doktor,.dk v Magnus Gammelgaard.
Han er ekspert i plantesygdomme og har det både som hobby og beskæftigelse...og så er det gratis .

Magnus har bl.a skrevet en god artikel om figen mosaik sygdommen, som bl.a findes i Røsnæsfigenen og han har sikkert mulighed for at søge i nogle databaser, som jeg ikke kender til....

Held og lykke med det.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. juni 2022 kl. 22.34

Du kan skrive til Magnus Gammelgaard: www.plante-doktor.dk/skrivtil.htm

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juni 2022 kl. 13.38

Hej Erik.

Jeg har forhørt mig i en figen gruppe på facebook og her er der en som mener at det kan være slid og stødmærker i forbindelse med at vi har haft dage med kraftig blæst . Hvilket ikke kan udelukkes kunne være en mulighed .

Jeg mener at figner smider de beskadiget frugter, og satser istedet på de andre .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Sand, 10. juni 2022 kl. 15.31

Tak for svar, det lyder som sansynligt, så vi ser om der sker mere.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2022 kl. 17.10

For mig ligner det også en fysisk skade, og ikke en sygdom.
Havde det været en sygdom ville mange af dine frugter se ud på samme måde, og det har du ikke nævnt.

Nyt svar til emnet »Bornholmer figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bornholmer figen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider