Forum

Mine vinstokker dør pludseligt!?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kris Løvendal, 18. juli 2022 kl. 18.00

Hej,

Er der mon nogen, der kan se, hvorfor nogle af mine vinstokke pludselig dør - ca. i løbet af 24-48 timer. Jeg kan ikke se på bladene, at de er angrebet af sygdom/skadedyr - ingen tydelige tegn.

Jeg håber, nogen kan give mig et kvalificeret bud og en evt. behandling. På forhånd tak🙏🏻

NB! Det er naturvin, og den eneste form for bekæmpelse vi anvender er svovl, som vi gav dem i går - og altså efter at to stokke pludselig gik ud.

MVH
Kristina

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juli 2022 kl. 14.12

Nu er jeg ikke vin ekspert...Men hvis du ikke kan se noget på bladene og de bare visner kunne det tyde på at den er gal med rødderne. Jeg kunne godt forestille mig at det er der den er gal og at der er tale om en pludselig opstået skade, som kunne være forårsaget at f.eks mosegrise ....Prøv at grave en plante op og så se om du kan se noget.

Jeg tror ikke at det er tørke, da rødderne skulle gå dybe på vin og dette vil ske over flere dage.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kris Løvendal, 20. juli 2022 kl. 21.33

1000 tak for hurtigt svar. Jeg vil prøve at grave en af planterne op og se - jeg har faktisk set huller i haven ved siden af, som tyder på mosegrise.

De bedste hilsner,
Kriss

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juli 2022 kl. 10.01

Det er ikke nemt at se på bladene, hvad der er galt. Der er ikke noget usædvanligt at se på det blad vi ser fra bagsiden. Men de to klumper af blade er ikke til at skelne.
Hvis rødderne er spist er problemet opklaret.
Der kan også være tale om sprøjteskader enten fra RoundUp eller fra et af de stoffer landmændene mener, at de ikke kan leve foruden. Vi ser desværre en del skader i landets vinmarker.

Nyt svar til emnet »Mine vinstokker dør pludseligt!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mine vinstokker dør pludseligt!?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider