Forum

Hvad fejler mit blommetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Daniel Maldera, 23. juli 2022 kl. 13.40

Hejsa.
Jeg har et blommetræ, hvor to af hovedgrenene er visnet, de vedhæftede billede. Måske er det monilla, men jeg er ikke sikker. Er der nogen der kan gennemskue det og måske rådgive mig med hvad jeg skal gøre.
Mvh
Daniel

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel Maldera, 23. juli 2022 kl. 13.41

Her er et nærbillede af en gren med bladene.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. juli 2022 kl. 13.59

Hej Daniel Maidera

Har det ikke bare haft det for tørt? Og haft lidt for hård konkurrence om vand og næringsstoffer, eftersom du har græs under dit blommetræ?

Jeg ved godt, at man taler meget om bunddækkeplanter, men græs er altså ikke en god bunddækkeplante at have under et frugttræ. Jeg har en cirkel på op mod 1 meter i diameter med bar jord med flis på under mine frugttræer. Alligevel har mit blommetræ haft det hårdt, når det har været tørt. Vi havde en meget lang periode i marts-april med meget tørt vejr og senere andre meget tørre perioder. Det har medført, at mange små kviste på mit træ er visnet og helt døde. Dog er ingen store grene visnet.

Mit bud er altså mangel på vand og for hård konkurrence!

M.v.h.

Doris Møller

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 23. juli 2022 kl. 15.07

Er der brunligt klistret udflåd (minder om tynd harpiks) på de syge grene? Hvis det er tilfældet, så sav grenen af i tørvejr helt nede ved stammen. Brænd eller fjern de syge grene.
Du bør også fjerne de 'vilde' skud ved jorden, det er mirabelle grundstammen, der skyder. Det er bedst, hvis du kan rykke skuddene af roden, alternativt hugge dem af med en spade. Hvis du klipper dem, så kommer de igen.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. juli 2022 kl. 8.32

Jeg kan være i tvivl om, hvorvidt græs under et frugttræ har betydning for træets vandforsyning. Hos mig ser det nærmere ud som om græsset mangler vand og visner, fordi træes rødder suger vandet. Det gælder nok for træer med mange overfladiske rødder som eksempelvis hjertetræer.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. juli 2022 kl. 11.53

Hej Ingeborg Hansen

Det er nok mest unge træer, der ikke kan tåle at konkurrere med græs.

Se venligst følgende:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/1962.html

Så er spørgsmålet selvfølgelig, hvornår et træ er gammelt nok. Jeg har lagt mærke til, at min græsplæne har lignende lyse pletter i nærheden af mine to æbletræer – altså uden for cirklen med bar jord med flis på. Jeg troede, at det var, fordi solen har frit spil dér (ikke noget, der skygger). Men det kan godt være, at det er træerne, der tager alt vandet!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. juli 2022 kl. 12.00

Her er et link mere om samme sag:

nymolle1900.dk/frugthave-frugttraeer/graes-omkring-aebletraeer-frugttraeer/

Her mener man altså, at et frugttræ kan klare at stå i græs, når det er blevet fem år. Og der står i øvrigt, at risikoen for frugttrækræft stiger, når et ungt frugttræ står i græs.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvad fejler mit blommetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler mit blommetræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider