Forum

Mine hasselnødder falder af

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 19.19

Hej alle
Jeg har lige samlet alle hasselnødderne op ude under 2 af mine buske desværre. Den tredie - en rød hassel - har stadig alle sine frøstande. Nøddekernerne er helt brune og ødelagte. Nogle af dem er også misfarvede udenpå. Jeg finder ingen larver eller gravegange i nødderne, som stadig er store og saftige. Hvad i alverden er der galt med dem? Mange tak for svar.
Vh Bente

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 19.51

Hej Bente.

Hasselnødder kan angribes af en svampesygdom ( Gul Monilia), der medfører brunfarvning af hasen og tomme nødder, men som regel afstødes disse sidst i august måned. Nøddesnudebillen er med sin lange snude som stikkes ind i den bølde nød, med til at lave indfaldsvejer for moniliasvampen.

Prøv at se om ikke der er et hul i skallen..

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 20.46

Hej Søren
Tak for svar. Jeg har nærstuderet nøddeskallerne og finder sjovt nok ingen små huller nogen steder. Men det er nok monilla-svampen, ellers ved jeg ikke hvad det kan være. Jeg håber den røde hasselbusk går fri.
De angrebne nødder kommer i skraldespanden.
Vh Bente

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 21.04

Hej Bente.

Jeg kan simpelthen ikke finde andre forklaringer, end monilia svampen, der i øvrigt er meget almindelig i nødder . Den og så nøddesnudebillen .
Jeg prøvede at Google " sygdomme I hasselnødder" på engelsk og fik andre sygdomme, men ikke noget jeg kunne bruge til noget.

Det næste er så hvordan du ndgår man så må sygdommen. Det har jeg ikke kunne finde nogen brugbar forklaring på.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. august 2022 kl. 21.20

Det gør mine også , det er tørken.......

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 21.22

Jeg samlede lidt flere nødder og fandt brune stiksteder. Ikke huller, men brune prikker. Ingen tvivl. Det er Cosford og Lamberts Filbert der er angrebet. Mon den røde Zellernød er mere tykskallet? Den sidste busk er en Halleske Kæmpe og den har ikke båret noget endnu - de er ca 5-6 år gamle alle sammen.
Jeg har overvejet at fjerne HK, men er i tvivl om hvor stor en rolle den spiller i bestøvningen af de andre? Hvis nogen lige ved det?
Tak. Vh Bente

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 21.25

Jeg har også tænkt på tørken, men sjovt nok falder der ikke nogen nødder af min røde Zellernød? Endnu altså😳

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 21.28

Jeg tror godt løsningen kunne være at satse på nogle tykskallede typer, så den der snudebille får det svært?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 21.31

Det med bestøvningen ved Boi Jensen meget mere om end jeg .
Jeg mener at det var Boi, der i sin tid anbefalede folk at plante disse sorter af hensyn til bestøvningen...

Om dine sygdomme kan have noget med tørke at gøre , som Svend skriver, tror jeg ikke og ikke hvis de er 5 til 6 år gamle .
Omvendt skal jeg hellere ikke benægte at tørke kan have stor indflydelse på det vi dyrker. At tørke kan fremme stress hos planter og at stress kan give grobund for sygdomme . Nøjagtig som hos os mennesker. Det ved man .

Hvordan har dine hasselnødder høst været de forrige år? ...

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 21.54

Der har været pænt mange nødder i de tre af buskene hidtil og ingen sygdomme eller insektangreb. Buskene er sunde og bladene flotte.
Jeg fik lige googlet lidt mere og fandt ud af at den eneste busk jeg har med tykskallede nødder er Halleske Kæmpe : ) Så den må jeg nok hellere beholde en tid endnu, selv om den ikke er kendt for at være særligt rigtbærende. Måske kan Boi hjælpe med nogle råd.
Tak for svarene.
Vh Bente

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 22.04

Hvis du vil læse mere om sygdomme i hasselnødder så vil jeg anbefale dig at besøge plante-doktor.dk, som også ved en masse omkring plante sygdomme. Heriblandt hassel...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 9. august 2022 kl. 22.15

Supergodt, det vil jeg gøre. Tak for det.
Forresten, mht bestøvning og nødder med hårde skaller, så læste jeg lige, at sorterne Bolviller og Webbs Price er hårdføre og gode valg og passer til de sorter jeg har. Hvis jeg ellers kan finde plads til dem :) Kunne godt tænke mig at give de snudebiller lidt modstand.
Vh Bente

Nyt svar til emnet »Mine hasselnødder falder af«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mine hasselnødder falder af

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider