Forum

Hvad fejler min buksbom?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 18. august 2022 kl. 17.25

Jeg kan ikke helt greje hvad der sker, kan nogen hjælpe her ?
Mvh Jens

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 18. august 2022 kl. 17.26

Og her

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 18. august 2022 kl. 17.26

OOg her. Der er mange steder den der ud som på disse billeder

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. august 2022 kl. 18.30

Hej Jens.

Her er et svar fra Steen Porse:

Det er velkendt, at buksbom kan blive gule eller broncefarvede, når de står i for meget sol. De er trods alt planter, som har deres hjemsted i skyggen under ege- og fyrreskove i Sydvesteuropa.

Normalt ville buskene blive smukt grønne igen i løbet af efterår og vinter, men det gør de netop ikke, så det lyder, som om der er noget mere på spil her. Mit gæt er, at buskene er overgødede. Komposten i sig selv er ganske kraftig, og når der yderligere bliver givet NPK hvert forår, så bliver koncentrationen af opløste stoffer så stærk, at den trækker vand ud af rødderne. For busken svarer det til at være udsat for en hård, udtørrende sol. Resultatet er nemlig det samme: at rødderne ikke kan erstatte det tabte vand hurtigt nok.

Derfor bør I lade være med at give buskene kompost og gødning i nogle år. Hvis komposten skal bruges som en slags jorddækning, kan I eventuelt lægge filtersand ud under buksbomplanterne i stedet.

Med venlig hilsen
Sten Porse
Pensioneret faglærer, myrica.dk

Nyt svar til emnet »Hvad fejler min buksbom?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler min buksbom?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider