Forum

Diverse sygdomme?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sara Galbiati, 19. september 2022 kl. 20.38

Vi overtog et hus i efteråret desværre uden nogen beplantning udover nogle grantræer, derfor valgte vi at køre lidt større frugttræer for at fylde haven ud, desværre tror jeg at flere af dem er angrebet af diverse sygdomme.
Blommen og kirsebær træet har måske bakterie kræft og valnødden valnødbakteriose? Alle træerne er købt samme sted, og var relativt dyre ( 1500kr stk) - kan man klage? Eller overdriver jeg og skal træerne nok komme sig?
Venligst, Sara

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Galbiati, 19. september 2022 kl. 20.58

Foto nr 2

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Galbiati, 19. september 2022 kl. 20.58

Foto nr 2

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. september 2022 kl. 22.53

De fleste planteskoler har grogaranti, men jeg syntes at have hørt at de ofte er fulde af dårlige undskyldninger når folk klager.
Jeg tror ikke at du får noget ud af at brokke dig til dem.

Men det lader til at du har et godt kendskab til hvilket sygdomme, der er i dine planter og så ville jeg prøve at se om ikke jeg kunne forebygge disse sygdomme fremover.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. september 2022 kl. 23.00

Ps.

Det lyder mærkeligt at sælge et så dyrt træ med kræft.
For det er normal ikke noget man ser i sunde træer og jeg vil formode at i har fået nogle sunde træer til at starte med.

Nu ved jeg hellere ikke om det er en planteskole, der har solgt jer dem eller en anlægsgartner. Hvis der er sidstnævnte kan jeg bedre forstå det, da det ikke er alle anlægs gartner, der har forstand på håndtering af planter, desværre.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. september 2022 kl. 23.16

Hej Sara .

Jeg fandt denne skrivelse omkring valnødde bakteriose og det lader at være et stort problem hos visse valnødde sorter. Så jeg tror ikke at i for noget ud af at klage over det...

Det lyder som om, at træet er blevet angrebet af Valnøddebakteriose, Xanthomonas juglandis.

Det er meget forskelligt hvor følsomme sorterne er, og jeres træ er åbenbart blevet svækket, og derfor mere følsomt.

Det er en af de sygdomme, vi prøver at avle væk ved at krydse de mindst modtagelige sorter.

Links til mere info om valnøddebakteriose på dansk:
Dyrkning af nødder
Hvorfor er vores valnødder slimede indeni?
Fotos af valnødder angrebet af valnøddebakteriose

Hvis du vil vide mere, kan du finde flere videnskabelige artikler ved at søge på det videnskabelige navn:
Søgning på Xanthomonas juglandis

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Ps På dit billede nr 2 som jeg gætter på er en rød kornel vil jeg bare se tiden an. Jeg tror ikke at der er tale om nogen alvorlig sygdomme, men at det skyldtes at efteråret er lige om hjørnet og så begynder bladene at se sådan ud .

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sara Galbiati, 20. september 2022 kl. 8.13

Tusind tak, Søren for at give dig tud til at svarer. Virkelig dejligt med indput for en helt ny have ejer:)
Venligst
Sara

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. september 2022 kl. 9.54

@Sara
Det er årstiden - alt nedbrydes nu og i de kommende måneder.
Fjern evt. nedfaldne blade/ nødder løbende og senest i det tidligste forår.

At klage i dette tilfælde får du ikke andet ud af end mistet energi :)

Nyt svar til emnet »Diverse sygdomme?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Diverse sygdomme?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider