Forum

Hvad slår bladlusene ihjel?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carl Ejnar Nielsen, 27. september 2022 kl. 15.20

Vi har chilier i vores udestue, og har haft det i mange år. De får ofte bladlus, formentlig ferskenbladlus; men i år er der sket noget med de bladlus: de bliver omspundet af noget hvidt spind og må antages at være døde. De sidder ikke bare på bladene; men også på potterne og andre steder i omgivelserne, så de kan flytte sig et stykke før de dør.
Samtidig har vi set nogle meget små sorte insekter (snyltehvepse/myg?) bare nogle mm lange og meget slanke, som flyver rundt på planterne.
Nogen ide om hvad det kan være?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2022 kl. 21.00

Hej Carl Ejner.

Vi må ikke anbefale nogle former for gift, da det er et økologisk forum, men hvis du googler skadedyr af de små arter som vi ofte finder i vores stueplanter eller drivhuse/havestue vil du støde på en blanding, der består af 1 del sæbe, 1 del sprit og 8 dele vand. Blandingen er ikke godkendt til økologisk brug, men så harmløs at den næppe vil gøre større skade på miljøet.

Bemærk at blandingen virker ikke på alle insekter, bl.a de forskellige skjoldlus som findes

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. september 2022 kl. 21.07

Ps Dem du har omkring dine potteplanter kunne godt være sørgemyg. Prøv at google dem og find ud af om ikke det passer med dem.

Dem du har på billedet tror jeg er Væksthusmellus og er et insekt i mellus-familien som lever i tempererede områder. De lever på og af blade og regnes som skadedyr ved dyrkning af mange frugter, grønsager og prydplanter. De findes ofte i drivhuse, polytunneller og andre beskyttede havemiljøer.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Ejnar Nielsen, 3. oktober 2022 kl. 20.34

Tak for svaret; men det er definitivt ikke uldlus, og de små flyvende insekter er heller ikke sørgemyg (dem har vi så rigeligt andre steder).
Der er blevet mange flere af de små fluer/hvepse over de seneste dage, og nu er der snart ikke flere bladlus tilbage - de er næsten alle sammen blevet til de her små pakker.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. oktober 2022 kl. 21.15

Hvepse er effektive til at bekæmpe bl.a bladlus og larver, men det er bare de færreste, der kan leve side om side med dem .
Men du skriver at de er blevet til små pakker. Det lyder som om at det er nogle specielle fluer/hvepse du har og nogle, der parasitere ( hedder det vist nok) på netop bladlus .

Har du tidligere udsat rovfluer til bekæmpelse af bladlus?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Ejnar Nielsen, 3. oktober 2022 kl. 21.32

Det er også min vurdering; men jeg kan desværre ikke finde noget som ligner derude på nettet.
Jeg har ikke selv brugt rovfluer eller lignende, så hvis det er sådan nogen må de jo være kommet udefra.
Nu kan jeg så håbe på at de også er her næste år, for bladlus er en plage for mine chilier.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. oktober 2022 kl. 23.12

Jeg læste lige et sted på nettet at man har prøvet at bekæmpe granlus med rovfluer fra granens hjemland, bl.a Serbien og Italien, hvor man stor set ingen lus har i granerne. Herhjemme er granlus en voldsom plage, der ødelægger mange juletræer i hele landet og man har svært ved at bekæmpe dem med bekæmpelses midler

Måske er det en art af disse rovfluer du har fået besøg af...

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carl Ejnar Nielsen, 6. oktober 2022 kl. 13.04

Så fandt jeg svaret: det er snyltehvepse! Jeg kan ikke lige sætte artsnavn på; men den er god nok. Der er i øvrigt ikke flere levende bladlus tilbage, så hvepsene har været effektive. De må gerne komme igen næste år!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. oktober 2022 kl. 14.05

Jeg tror at det er bladlus snyltehveps, der er hos dig og de sælges mange steder på nettet og i nogle byggemarkeder. Men de skal hjemtages først. Her er lidt mere viden om dem .

www.bioplant.dk/produkter/nyttedyr/aphidius-colemani-(1).aspx

Nyt svar til emnet »Hvad slår bladlusene ihjel?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad slår bladlusene ihjel?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider