Forum

Gulerødder med huller og visne blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Henriksson, 20. oktober 2022 kl. 7.08

Jeg har 20 m. gulerod under fibernet, og har normalt hvert år derfra høstet de fineste, men i år er der gået noget galt. Dels er der en del huller i dem, og nogle af toppene er visne - har måske været lus i. Se billede.
Foruden de 20 m. har jeg haft 5 meter udenfor net og de har heller ikke været som de plejer.
Kan nogen hjælpe med hvad det er, og om hvordan jeg kan undgå det næste år (har 5-sædskifte).

1 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Søren Duun, 20. oktober 2022 kl. 10.51

Slettet af administrator 24. oktober 2022 kl. 8.58.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. oktober 2022 kl. 11.00

Hej Jens jeg har bedt om at få mit indlæg slettet, da linket jeg henviser til foreslår brugen af kemikalier, hvilket jeg ikke går ind for... Desværre opdaget jeg det for sent.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henriksson, 20. oktober 2022 kl. 21.34

Hej Søren - tak for dit svar, men faktisk gøder jeg ikke jorden det år jeg har gulerødder.

Sået 29/5, dækket med fibernet 7/6 .

Jeg kan heller ikke forstå at alle gulerødderne har nogle visne stængler i toppen. Synes der sad nogle bittesmå insekter på nogle af de visne blade.

Tidligere (før uden net) har vi aldrig set disse store og større huller, men nærmest sen sort rille, hvor der så var orm inden i.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. oktober 2022 kl. 22.21

Hej Jens.

Jeg har fundet denne anden artikel fra Havenyt, omhandlede skadedyr i gulerødder og nederst i artiklen er en god vejledning til hvordan du forebygger skadevolder fremover ( uden kemi ) .

www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/21.html

Jeg syntes at have erfaret at mange ofte får orm i gulerødder, og jeg ved at eksempelvis Søris, der producerer masser af økologiske gulerødder benytter sig af at så gulerødder på bestemte tidspunkter, hvor det passer med hvornår at fluen er mindst aktiv. Søris producerer også masser af løg, men løg som blandingskultur skulle ikke altid have en god virkning. Mange oplever at få besøg af gulerods fluen alligevel .

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henriksson, 21. oktober 2022 kl. 6.46

Tak for henvisningen Søren - Jeg har læst artiklen, og må have haft gulerodsfluen spærret inde under fibernet, selv om jeg såede slut maj, og satte net op 7. juni. For det er et voldsomt angreb i år.

Næste år vi jeg så i april og dække over inden maj, da gulerodsfluen må have været hovedårsagen til alle de huller der er i gulerødderne.

Men spekulerer stadig på at der var mange meget små gråhvide insekter på toppene?
Venlig hilsen jens

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. oktober 2022 kl. 12.30

Kan det ikke være lus, der har siddet i toppen af dine gulerødder?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. oktober 2022 kl. 17.28

Jens, det kan også være nematoder - læs selv mere om dem.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Henriksson, 22. oktober 2022 kl. 6.54

Nematoder - Gulerodsloppe - Krusesyge - gulerodsflue - lus

Hej Tom - Jeg har læst artiklen, og det tyder på, at nematoder opformeres i forbindelse med stadig dyrkning af gulerødder på samme sted, og at bladene bliver gullige/rødlige. Jeg har kun gulerødder i samme bed hvert 5. år, og nogle af bladene krusede sig sammen og visnede senere, så jeg tror ikke at det er nematoder - men tak for tippet.

Hej igen - Søren - vi har faktisk i år for første gang haft frøsætning på stort set alle de piletræer vi har her omkring, og der nævnes netop om en "symbiose" mellem piletræer og rodlus på gulerødder. Vi vil - også af andre årsager - fjerne de nærmeste piletræer her i vinter, og vi har sædskifte og vil bruge tidlig såning og bionet.
Så skriver du om lus - der henvises bl.a. i "Havenyt" til en artikel tilbage fra Havenyt 2006 af Karna Maj om temaet, men den kommer desværre ikke frem når jeg klikker. Men andre artikler viser angrebne rødder med lus, og jeg synes ikke at rødderne på mine gulerødder har været så befængt som billederne viser.

Gulerodsfluen tror jeg ikke det er - også når min kone fortæller at angrebene ikke ligner gulerodsfluens orme i gulerødderne, når hun ordner dem?

Jeg tror mest på et let angreb af krusesyge - et let angreb, da det ikke er hele toppen men kun en mindre del, men stort set alle vores gulerødder er angrebet og har pletter og udskrab. Men jeg synes at størrelsen er normal.

Som tidligere nævnt - næste år vil jeg så i april og dække til før 1. maj, og så holde øje med hvad der sker.

Men mange tak Søren for din vedholdenhed over for vores gulerodsproblem.

Nyt svar til emnet »Gulerødder med huller og visne blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gulerødder med huller og visne blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider