Forum

Pletter på nye blade (stueplante)

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.26

Hej

Jeg har en plante, tror det er en vandrende jøde af en art, som i de par år jeg har haft den, har groet stor og kraftig uden det mindste tegn på sygdom. Hele året rundt er den vokset og vokset og har hele tiden været meget kraftig og sund at se på.
Nu er den så begyndt at få nogle rød/brun/gule pletter på bladene, men kun på den nye vækst, de gale blade er forsat sunde. De starter i spidsen af bladene og breder sig s langsomt. På nogle af bladene bliver det til sorte pletter og nogle af de helt nye blade bliver sorte og krøller bort.
Jeg passer den præcis som jeg har gjort hele tiden, intet er ændret ift placering, vanding eller andet.

Nogle ideer til hvad det er og hvad jeg kan gøre? Indtil videre har jeg klippet de angrebne blade af, men de nye bliver fortsat plettede.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.26

2

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.27

.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.27

.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.27

.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 14.29

Beklager tastefejl, den vil ikke lade mig redigere.

Der skulle stå " [...] de GAMLE blade er forsat sunde"

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2022 kl. 15.08

Hej Anna.

Jeg er næsten sikker på at det er gødning mangel at det måske kan skyldes kalium mangel . Det , der kommer på bladene hedder "nekrose" og skyldes næringsmangel. Find en god stueplante gødning af konventionel oprindelse. Jeg er endnu ikke stødt på en økologisk gødning, der kan erstatte disse .

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 3. december 2022 kl. 15.47

Hej Søren

Det vil jeg prøve- men den har fået lige netop den slags gødning altid. Og det er først nu de der pletter er kommet.
Det kan være jeg også skulle prøve at potte den om til en større potte med mere jord- måske dens rødder har for lidt plads og ikke helt optager gødning godt nok længere...

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2022 kl. 16.34

Det er alfa og omega at den har jord at vokse i. Ellers risikerer du at rødderne rådner istedet når du vander den . Hvis du har mulighed for at blande noget kompost i din pottejord så får du dækket dens kalium behov da der er ca 0'6 gram kalium heri, pr 100 gram kompost.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. december 2022 kl. 16.34

Det er alfa og omega at den har jord at vokse i. Ellers risikerer du at rødderne rådner istedet når du vander den . Hvis du har mulighed for at blande noget kompost i din pottejord så får du dækket dens kalium behov da der er ca 0'6 gram kalium heri, pr 100 gram kompost.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 4. december 2022 kl. 13.02

Ja, jeg kan se om det hjælper. Men umiddelbart tror jeg ikke den mangler jord. Men det er et forsøg værd.

Nyt svar til emnet »Pletter på nye blade (stueplante)«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Pletter på nye blade (stueplante)

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider