Forum

Hjælp mit blommetræ er invaderet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sofie Vibeke Muasya, 15. juni 2023 kl. 13.19

Nogen som ved hvad dette er og om jeg kan udrydde det. Jeg har en 100% økologisk sprøjtefri byhave med en masse biodiversitet. Jeg har få insekter i år.
Tak for råd!

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2023 kl. 14.18

Hej Sofie.

Det er et bladlus angreb du har fået og det er meget almindeligt, pga den tørke vi har nu...

Fra denne uges Ugebrev fra Havenyt står følgende:

Bladlusene huserer også lige nu i så store mængder, at træernes blade bliver helt klistrede af det sukkerholdige stof, som lusene udskiller. Det sukkerholdige stof drypper videre, så har man havemøbler stående under angrebne træer og buske, er det en god idé at flytte dem til et andet sted i haven for en tid.

Roserne bliver også næsten altid angrebet af bladlus. Man kan vælge at lade lusene være og nyde roserne på afstand, så man kun ser det smukke. Normalt kommer der nyttedyr og æder lusene, så roserne efter en uges stort set er fri for bladlus. Eller man kan gå i krig og spule de fleste af lusene af med en hård vandstråle og mase resten med fingrene.

Det er ærgerligt, når ens yndlingsrose bliver angrebet af bladlus i et tal, der går ud over rosens udseende. Går man i gang, før angrebet er på sit højeste, kan man afværge en del af skaderne. Foto: Heidi Kirk Nissen

Bladlus udvælger sig planter, som er stressede, så derfor er det en god idé at sørge for, at de har det bedst muligt – og lige nu gælder det om, at de ikke mangler vand.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 21. juni 2023 kl. 14.19

I al spagfærdighed vil jeg sige, at det da ser ud til, at du har masser af insekter i år! 😉

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Gønner, 25. juni 2023 kl. 15.24

Har netop observeret mariehøns på mine roser der er invaderet af bladlus. Små nyttedyr der meget gerne må mæske sig i bladlus -

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. juni 2023 kl. 21.23

Sofie,
Jo det er bladlus, og nogen sorte der er (antagelig, billedet er ikke så skarpt, mine øjne ej heller) mariehønelarver.
Så du er godt hjulpet.
Nu gør det vel heller ikke så meget om der går et blad eller flere til, gætter jo på du ikke spiser bladene. Og blommetræet skal nok klare sig.

Nyt svar til emnet »Hjælp mit blommetræ er invaderet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp mit blommetræ er invaderet

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider