Forum

Hortensia skjoldlus Hjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 20. juni 2023 kl. 10.39

Hej

Kan nogen hjælpe mig:

Jeg opdagede skjoldlus i nogle hortensia i min samling sidste år.
Jeg skyndte mig at klippe de angrebne planter ned, og gennemgik resten, uden dog at finde flere (Tydeligvis ikke grundigt nok)

Nu er de eksploderet i antal, og har pt ødelagt seks planter. Hvad jeg troede var tørken, har helt sikkert været skjoldlusene. Jeg har måske selv taget nogen med rundt, da vi jo ikke måbende med slange pt.

Dertil er en enkelt hortensia også angrebet af de små sorte skarn, der sidder på grenene.

Alt i alt en katastrofe for min mangeårige samling.

Jeg har forsøgt mig med tre varianter, udover at klippe ned/af;

Brusning med slange
Sprøjte med insektsæbe
Sprøjte med Eccostyle insektfri

Men lusene falder ikke af, så jeg må vel antage, at det ikke hjælper?

Kan jeg gøre andet end at grave op og destruere?

Hvad gør jeg med de steder, hvor jeg gerne vil sætte nye planter - kan lusene leve i jorden, og dermed angribe de nye hortensia, jeg må købe?

Krukker er jo lette at rense og udskifte jord, men bedre er jo en helt anden sag, og jeg vil blive virkelig ked af at miste endnu flere planter.

Hvad gør jeg?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. juni 2023 kl. 11.11

Jeg har regelmæsigt besøg af skjoldlus , på kaktus , og det er ikke noget problem , jeg børster dem af , og bagefter får hele planten en tur med hjemmelavet insektsæbe , og det var det , om metoden kan anvendes på Hortensia ved jeg ikke , held og lykke med det .

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2023 kl. 12.28

Brug en gammel tandbørste til at børste dem af med, men være omhyggelig så du kommer ind i alle kroge på planterne.
Der findes mig bekendt ikke noget middel, der kan bekæmpe dem ud over en tandbørste.

Jeg vil tro at sprøjter du med en insektsæbe at så får du kun ram på nogle unge individer og ikke dem med skjoldet på og det er dem, der kan formere sig . Du har ret i at de formere sig voldsom i denne varme og i sådan grad at man ikke kan følge med.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 20. juni 2023 kl. 16.23

Tak for input.

Desværre kan de ikke børstes af, de sidder for godt fast.

Desværre er flere planter så udtørrede, at de må ud, det er så her, jeg søger hjælp til om jeg kan plante nye planter i samme hul, eller de lever i jorden og ødelægger de nye planter også?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. juni 2023 kl. 17.43

Du kan sagtens plante nye buske, da skjoldlus ikke lever i jord, men er kommet med de planter du i sin tid har skaffet dig..

Hvis du har købt den på den lokale planteskole ville jeg lade et ord falde her. Har du derimod købt dem i et supermarked får du intet ud af at brokke dig

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 21. juni 2023 kl. 12.20

Tusind tak Søren.

Det er jeg virkelig glad for at høre, for jeg ville godt nok blive ked af det, hvis de nye planter så også blev inficeret.

Den ene af de to, jeg opdagede lusene i sidste år, er faktisk fra planteskolen i nabobyen - men, jeg kan jo ikke være sikker på, at det startede hos den, selv om jeg aldrig har haft den slags før.

Men, jeg kommer med garanti til at gennemtjekke alle nye planter, jeg køber - inden de kommer i jord/krukker. Det ser ud til at de små kryb er virkelig dygtige til at komme fra plante til plante.

Igen - mange tak for din store hjælp.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stina H., 21. juni 2023 kl. 12.21

Tusind tak Søren.

Det er jeg virkelig glad for at høre, for jeg ville godt nok blive ked af det, hvis de nye planter så også blev inficeret.

Den ene af de to, jeg opdagede lusene i sidste år, er faktisk fra planteskolen i nabobyen - men, jeg kan jo ikke være sikker på, at det startede hos den, selv om jeg aldrig har haft den slags før.

Men, jeg kommer med garanti til at gennemtjekke alle nye planter, jeg køber - inden de kommer i jord/krukker. Det ser ud til at de små kryb er virkelig dygtige til at komme fra plante til plante.

Igen - mange tak for din store hjælp.

Nyt svar til emnet »Hortensia skjoldlus Hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hortensia skjoldlus Hjælp

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider