Forum

Gule og røde løg rådner i maj

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 28. juni 2023 kl. 11.25

Det er 3 år i træk mine gule og røde løg rådner fra medio maj måned. Når man læser om løgdyrkning i køkkehaven får man ellers indtryk af det næsten ikke kan gå galt.
Løgene er sået inde og har fra udplantning været overdækket mod løgfluen og der er da heller ikke laver i de angrebne løg.
Løgene får gule rådne blade, sidder løst i jorden, har ofte hvid belægningen uden på løget og en lille brunfarvning inden for rodkagen. Det kunne tyde på skimmel men som jeg læser om det skulle det mest være et sommer fænomen eller tager jeg fejl?.
(Se billeder).
Er der nogen der kan hjælpe: hvad er løgene ramt af og hvad kan jeg gøre bedre næste år?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 28. juni 2023 kl. 11.34

Mangler måske at tilføje at der ikke har været dyrket løg på arealet før. Sidste år var der kartofler og forrige år sunde porre på en del af arealet.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2023 kl. 22.37

Hej Henrik.

Jeg er næsten hel sikker på at det er løgfluen ,der har været på spil hos dig og ud fra den litteratur jeg kan finde på området er der meget der tyder på det.

www.plante-doktor.dk/Loegfluen.htm

Hvis du dyrker porre , der også hører til løgfamilien, er risikoen for at få et angreb af løgfluen. Hvis dine naboer og så dyrker løg kan det forværre smittespredningen . Løg (inkl porre) skal have mindst 4 års sædskifte..

Du kan læse mere om bekæmpelse af løgfluen i linket

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 28. juni 2023 kl. 23.12

Der er ikke løgflue laver I løgene som jeg alle har gennemskåret og analyseret med lup. Fra løgflueangreb fra tidligere år så ved jeg skal kikke efter. Angrebet kommer fra de ydre skel i modsætning til løgfluen der borer sig ind i løget. Derfor var løgene overdækket med net fra udplantning i år, hvad de ikke har været andre år. Mine porre har aldrig været angrebet.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nowak, 28. juni 2023 kl. 23.12

Der er ikke løgflue laver I løgene som jeg alle har gennemskåret og analyseret med lup. Fra løgflueangreb fra tidligere år så ved jeg skal kikke efter. Angrebet kommer fra de ydre skel i modsætning til løgfluen der borer sig ind i løget. Derfor var løgene overdækket med net fra udplantning i år, hvad de ikke har været andre år. Mine porre har aldrig været angrebet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2023 kl. 23.29

Hej Henrik.

Som jeg ser dit billede så ligner det umiddelbart et insektangreb, men når jeg kigger nærmere på sygdommen "løgskimmel"
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/1165.html så kan jeg læse at denne sygdom sjældent angriber porre, hvilket måske kan forklare det.

Nu kan man ikke sige at maj måned har været fugtig i vejret, med mindre at løgene har været dækket til ...Men en rigtig god side at studere er hjemmesiden plantedoktor.dk, ved Magnus Gammelgaard. Han har gjort det til sin hobby at forske i plantesygdomme og måske kan du komme det nærmere herigennem..

Nyt svar til emnet »Gule og røde løg rådner i maj«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gule og røde løg rådner i maj

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider