Forum

Min pengetræs plante er ved at dø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Dahl, 17. marts 2024 kl. 13.30

Hej allesammen,

Jeg håber på at I har lyst til at hjælpe mig med hvordan jeg kan rede min pengetræsplante?
Jeg har fået stiklinger for længe siden af min far og som har fået sin plante fra min farmor da hun levede, så det er en plante jeg meget gerne vil have til at overleve. Stiklingerne jeg fik fra min far havde det dog ikke så godt (se billede). Bladene har nogle sølv-flager på og visner, og på det tidspunkt stod den i en vindueskarm. Efterfølgende har jeg fået katte, så de sidste to år, har planten stået ovenpå køleskabet (semi-lyst) da den er giftig for katte. Moderplanten har egentlig klaret det fint, men begyndte for ca. 4 måneder siden at få det værre. Jeg tog en stikling fra som jeg har passet og plejet, og nu er moder-planten gået helt ud. Jeg har dog 'reddet' yderligere tre stiklinger fra den.

Det som jeg gerne vil spørge om er, den første stikling jeg tog, troede jeg faktisk var rask. Den har haft nogle af sølv-flagerne, men jeg har aftørret bladende og stilken ugentligt med en tynd blanding af vand og sulfo efter råd fra en planteskole. Dog i sidste uge, var et blad på den yderste 1/3 blevet sølv/brunt og krøllet sammen. Det ligner fuldstændigt det som moderplanten havde. Jeg tror derfor desværre ikke at stiklingen er rask. Kan I hjælpe mig med hvad moderplanten så ud til at fejle? Da jeg håber på jeg stadig kan behandle stiklingerne. Jeg prøver også at sende et billede af stiklingen.

På forhånd mange tak for hjælpen!

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dahl, 17. marts 2024 kl. 13.30

Stiklingen ser sådan ud

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. marts 2024 kl. 17.50

Din plante fejler ikke noget , du behandler den helt forkert , klip et par skud af , som du bruger som stiklinger , giv dem en tur med insektsæbe , spul efter med lunkent vand , lad dem tørre en uges tid før du stikker stiklingerne i grusblandet jord , planten som rigtig hedder crassula ovata , trives bedst meget gerne i fuld sol udendørs , og meget sparsom vanding 2- 3 gange om måneden , og i vinterhalvåret køligt ca 5 gr. C og ingen vand , blomster typisk i februar .de enkelte blade kan også bruges til nye planter , de knækkes af og sættes i grusblandet jord , med såret nedaf , de sætter hurtigt nye rødder .og til sidst planten indeholder ikke noget katte ikke kan tåle .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. marts 2024 kl. 17.50

Din plante fejler ikke noget , du behandler den helt forkert , klip et par skud af , som du bruger som stiklinger , giv dem en tur med insektsæbe , spul efter med lunkent vand , lad dem tørre en uges tid før du stikker stiklingerne i grusblandet jord , planten som rigtig hedder crassula ovata , trives bedst meget gerne i fuld sol udendørs , og meget sparsom vanding 2- 3 gange om måneden , og i vinterhalvåret køligt ca 5 gr. C og ingen vand , blomster typisk i februar .de enkelte blade kan også bruges til nye planter , de knækkes af og sættes i grusblandet jord , med såret nedaf , de sætter hurtigt nye rødder .og til sidst planten indeholder ikke noget katte ikke kan tåle .

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dahl, 17. marts 2024 kl. 18.23

Okay, mange tak for tips! Det vil jeg gøre.
Når jeg nu kun har de fire stiklinger tilbage. Én som er kommet i jord for 3 måneder siden (på billedet) og tre andre som er kommet i jord for 3-6 uger siden. Vil jeg kunne vaske med insektsæbe eller hvad er det som den er ramt af? Eller skal jeg tage et blad af en stikling som du siger? Alle stiklinger har dog dette lidt glitter på sig

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. marts 2024 kl. 10.11

Engang til , din plante ser meget normal ud , måske lidt ranglet på grund af det står alt for varmt med lysmangel og alt for meget vand , et paradistræ kan man ikke slå ihjel , det er en sukkulent som kræver en lang knastør og kold vinterperiode , ingen vand overhovedet i ca 6 måneder , placer det så lyst , gerne i direkte sol , og ingen vand før til i maj .

Nyt svar til emnet »Min pengetræs plante er ved at dø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min pengetræs plante er ved at dø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider