Forum

Nyttedyr fra udlandet

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 4. april 2024 kl. 21.53

Er der nogen der har erfaring med at købe nyttedyr i udlandet.

Det bør være muligt at handle billigere end det vi kan i kan Danmark hvor det ligner monopol/karteldannelse.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2024 kl. 15.53

Hej Anders.

Jeg har ingen erfaring i at bestille nyttedyr fra udlandet, da jeg ikke har haft brug for dem endnu., men grunden til at de kan være dyre er at produktions omkostningerne kan være dyre i Danmark, ligesom salget af dem til private haveejere ikke er særlig stor og små portioner er altid dyre at købe. Ligesom mange klare sig med insektsæbe, som er billigere.

Hvis du skal have dem billigere skal du aftale med en erhversgartner om at måtte købe hos ham. Han får ,med andre ord, mængde rabat

Hvis du finder et firma, der kan levere skal du regne med at der går ca 7-10 dage fra de er pakket og til du modtager dem og så er de sikkert døde eller meget svækket. Mange af nyttedyrene tåler ikke kulde og kan ikke sendes, hvis transporten sker med en flyver.
Jeg vil derfor stadig købe dansk også selv om prisen er højere....

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 5. april 2024 kl. 21.12

Tak for svaret @Søren Duun.
Jeg sætter pris på at du vil dele din opfattelse.

Men jeg har undersøgt priserne og logistikken.
Jeg finder ikke nogen anden grund til at priserne, er som de er, end at der at de er afstemt efter hvad andre tager for produktet.

"Udbud og efterspørgsel" bliver kontrolleret på grund af manglende konkurrence

Fælles indkøb med en erhvervsdrivende, har været brugt, det gav en anseelig rabat!
Hvilket understreger min argumentation

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Pedersen, 5. april 2024 kl. 21.12

Tak for svaret @Søren Duun.
Jeg sætter pris på at du vil dele din opfattelse.

Men jeg har undersøgt priserne og logistikken.
Jeg finder ikke nogen anden grund til at priserne, er som de er, end at der at de er afstemt efter hvad andre tager for produktet.

"Udbud og efterspørgsel" bliver kontrolleret på grund af manglende konkurrence

Fælles indkøb med en erhvervsdrivende, har været brugt, det gav en anseelig rabat!
Hvilket understreger min argumentation

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2024 kl. 22.38

Hej Anders.

Jeg kan huske at jeg for ca 35 år siden var i lære som gartner beskæftigede mig med nyttedyr og læste en masse i det daværende Gartner Tidende, der skrev om det. Det var blandt andet Firmaerne Christian Hansen og Borregaard, der var de eneste firmaer herhjemme, som producerede nyttedyr og at det var meget hemmelighedsfuld måden det foregik på. Det var ikke alle der kunne blive ansat hos dem.

Derfor tror jeg at det er monopol på disse nyttedyr for det er ikke alle der kan lave dem.

Som tidligere nævnt har jeg ikke undersøgt det udenlandske marked og ved hvad der rører sig, men vi må hellere ikke reklamere via Havenyt., men jeg vil foreslå dig at søge via de amerikanske eller hollandske hjemmesider og se om ikke du kan finde frem til nogle producenter
Om der så er toldregler, der forbyder dig at importere dem ved jeg hellere ikke. Jeg ved at man tidligere måtte importere nogle mariehøns, der senere endte med med at blive invasive og til større skade for de hjemlige arter, at man ville have dem forbudt.

Jeg undre mig over at du ikke kan få en god rabat hvis du køber "stort" ind, da det er det jeg selv gøre når jeg indkøber gødning mv...

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2024 kl. 22.48

Ps

Prøv at se om ikke du kan finde denne bog, der hedder :
kuriosa.dk/vare/skadedyr-og-nyttedyr-haandbog-om-biologisk-bekaempelse-i-drivhuset-lise-stengaard-hansen-ole-carste/

Jeg ved godt at det er en gammel sag, men jeg mener at der også står noget om opstart af nyttedyrs avl, som man kan dyrke til husbehov...

Nu ved jeg ikke præcist hvilket nyttedyr du leder efter og om bogen er aktuel for dig . Men værd at lede efter.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2024 kl. 22.56

Der fik jeg gjort i nælderne for i følge reglerne må vi ikke :

Du må ikke annoncere for produkter eller firmaer i forummet. Skriver du links til en firmahjemmeside eller et specifikt produkt, vil dit indlæg som udgangspunkt blive slettet.

Så vi nøjes med et billede af bogen

Nyt svar til emnet »Nyttedyr fra udlandet«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Nyttedyr fra udlandet

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider