Forum

Læskekalk mod æbleviklere

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ove Schleisner-Meyer, 19. april 2024 kl. 15.23

Hej.
Jeg har læst at man kan smøre læskekalk på stammen af sit æbletræ, som et middel mod udklækning af æblevikler.
Er der nogen i gruppen der har erfaringer med det?
Jeg har nemlig også læst andet steds at det kan skade træet…

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. april 2024 kl. 16.28

Hej Ove.
Ja, jeg har erfaring med kalk på både æbletræer og blommetræer. Jeg har kalket stammer i flere perioder. Det er besværligt at kalke ældre træer, hvor barken er meget rug, - men lettere med yngre træer med glatte stammer.
Jeg synes ikke, at jeg har erfaret en væsentlig nedgang i vikler angreb, desværre. Bevares, der HAR nogle år været lidt færre viklere i frugterne, men om det skyldes kalken, tør jeg ikke udtale mig om. Selv uden kalk er der jo forskel på de enkelte år ...
Jeg har ikke set nogle former for skader på mine træer efter kalkning.

NB. Jeg har stadig 3/4 spand læsket kalk stående, hvis du vil gøre dig dine egne erfaringer.! ;)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Schleisner-Meyer, 19. april 2024 kl. 17.16

Hej James
Tusind tak for dit svar.
Ja jeg har heller ikke fået forståelsen af at kalk skulle være et mirakel middel, men jeg synes jeg havde mange viklede sidste år, så jeg tænkte at jeg ville prøve det sammen med de Feromon fælder jeg også j
har sat op.😀

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ove Schleisner-Meyer, 19. april 2024 kl. 17.16

Hej James
Tusind tak for dit svar.
Ja jeg har heller ikke fået forståelsen af at kalk skulle være et mirakel middel, men jeg synes jeg havde mange viklede sidste år, så jeg tænkte at jeg ville prøve det sammen med de Feromon fælder jeg også j
har sat op.😀

Nyt svar til emnet »Læskekalk mod æbleviklere«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Læskekalk mod æbleviklere

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider