Forum

Hvilken sygdom har ramt mine squash?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Grove, 13. maj 2025 kl. 12.29

Hej allesammen. Alle mine nye squash og agurker har fået sygdom/skadedyr, som jeg ikke ved hvad er. Planterne har jeg dyrket fra frø, og de har stået inde i min stue i sydvendt vindue. Nu har de alle døde pletter på bladene, og jeg kan ikke lurer, hvad det er. Måske nogle ved, hvad det er? Jeg er i tvivl om jeg skal smide dem alle ud og starte forfra.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2025 kl. 15.58

Hej Sidsel.

Hvis ikke du kan finde utøj på bladene, så er det sikkert en solskade, hvilket jeg syntes at det ligner . Hvis du har duscet dine blade med vand, så virker vandet som et forstørrelsesglas og brænder derfor mærker i dine blade .

Jeg synes også at dine squash ser gule ud. Giv den derfor noget mere gødning.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Sidsel Grove, 13. maj 2025 kl. 19.34

Slettet af administrator 16. maj 2025 kl. 12.54.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link

Slettet af administrator 16. maj 2025 kl. 12.54.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Tusind tak for svar Søren. Jeg kan umiddelbart ikke se nogle skadedyr. Jeg syntes også det lignede angreb af spindemider men der er ingen spind. Solskader er en mulighed. Jeg har plantet dem udenfor i ny gødet jord i dag og lagt en fiberdug over til natten. Så håber jeg de kommer sig.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. maj 2025 kl. 12.49

Søren Duun

Helt så nemt synes jeg ikke, at du skal slippe. :-)
Det gik i mine øjne galt med gødningen igen... Du tog bare for givet, at der trængte til at blive pøset noget på.
Det kan du selvsagt ikke vide, fordi du ikke ved, hvad planten fik fem minutter, før billedet blev taget.

Planten fejler måske intet, og alle forhold omkring den kan være optimerede, så gødning måske ligefrem gør mere skade end gavn.
Men derfor kan billedet selvfølgelig udmærket give anledning til en mere dybdegående akademisk diskussion.

Hvis vi ser på det, så er jeg enig i, at det kan ligne gødningsmangel, men kan det ikke ligeså godt være mange andre ting, som har skabt lidt mistrivsel.?
Måske manglede planten lidt vand i sidste uge. Kan vi se, at det ikke er tilfældet.?
Jeg tør heller ikke udelukke, at for meget varme en dag også kan have medvirket til det gullige strejf. Tør du.?
Eller måske ligefrem en snert svidning fra gødning.

Og endelig, hvis det er gødningsmangel, er det så N, P eller K eller noget fjerde, der mangler.?

Lægen siger: "En korrekt diagnose skal findes, FØR vi kan iværksætte en korrekt behandling."

Og økologisk havebrug skal vel ikke være kvaksalveri.?! :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. maj 2025 kl. 14.58

Søren Duun

Jeg håber ikke, at jeg var for skrap.
Der er så mange, der har for vane at dumme sig med gødning, og jeg kan ikke være efter dem alle.
Der er også situationer, som er vanskeligere end andre.
Derfor er jeg faktisk glad for, at du for en gangs skyld joggede så tydeligt i spinaten, så jeg i tiltro til dit format kunne melde klart ud.
Du har nok opdaget, at Jeg arbejder på at ændre en gammel og uheldig indgroet forumstemning om gødning.
Og jeg håber, at du fortsat vil hjælpe til. :-)

Nyt svar til emnet »Hvilken sygdom har ramt mine squash?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilken sygdom har ramt mine squash?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider