Forum

Underligt dødt Asketræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 31. maj 2025 kl. 11.21

Det er en Ask på ca 7 meter.

Sidste år var den fuldt levende med blade, og uden synlig svækkelse.
Men i år ser den ud til at være død, eller i hvertfald helt bladløs. Men kradser man i barken er den frisk og grøn under yderbarken, helt ud til de yderste grene, men de sorte knopper er bare slet ikke sprunget ud med friske blade.
De andre Aske træer i nærheden er alle fuldt udsprungne (31. maj).

Hvad kan det skyldes.
Træet står midt i haven, og der er ikke brugt nogen form for kemi eller lignende i haven.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 31. maj 2025 kl. 13.30

Askesyge. (svampesygdom)

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 31. maj 2025 kl. 23.07

Jo, jeg kender godt Askesyge eller Asketoptørre.

Men den plejer jo ikke at gøre det af med et helt træ i første hug, som regel er det kun nogle af de yderste grene, og så langsomt gennem tid at dræbe træet.

Men det kan selvfølgelig være en særlig agressiv variant af Asketoptørre. Men de andre Aske træer i haven ser nu ikke ud til at være angrebet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2025 kl. 19.16

Hej Kim .

Ud fra det du har skrevet lyder det i mine øre som om at årsagen hertil er skade på dens rødder . At de er blevet beskadiget. Nuvel jeg kender ikke til askesyge eller andre sygdomme, det forårsager manglende løv udspring hos ask. Men det undre mig at samme fænomen ikke er at finde hos de andre eksempler du har i haven .

Nyt svar til emnet »Underligt dødt Asketræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Underligt dødt Asketræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider