Forum

Kartoffelbladpletsyge m.v.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hemmingsen, 15. juni 2025 kl. 7.43

I min lille køkkenhave bag rækkehuset, har jeg i år plantet 3x2 rækker kartofler - hhv Linzer, Ditta og Sava i nævnte rækkefølge med 14 dages mellemrum. Som de første Linzer sidst i marts.
Linzer har trods snart 80 dage endnu ikke blomstret, men flere blade begynder at gulne. Monstro at de er høstklare ?. Ditta er høje og slanke i vækst, og flere har fået blomster. En halv række af Sava'erne, har fået mange små sorte pletter på bladene, som jeg formoder er kartoffelbladpletsyge. Skal disse planter fjernes og kasseres, eller kan jeg blot klippe toppen af ?. Havde kartofler sidste gang for 4 år siden. Hjælp en lalleglad amatør :-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2025 kl. 14.38

Hej Kenneth.

Du kan læse mere omkring kartoffelbladplet syge .her :

www.plante-doktor.dk/kartoffelbladpletsyge.htm

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hemmingsen, 15. juni 2025 kl. 21.20

Tak Søren !. Har også læst pågælende artikel, men det besvarer jo ikke mit spørgsmål :-(. Er personligt ligeglad, men har lovet Gud og hver mand nyhøstede kartofler over sæsonen... og i modsat fald, rider den falliterklæring mig som en mare :-). Først tørke, så alt for meget vand, nu tørke igen... får nok et flip og graver hele skidtet op !. Knus Kenneth

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2025 kl. 22.43

Hej Kenneth.

Jeg googlede sygdommen og lod AI finde et mulig svar. Jeg ved ikke om disse oplysninger er brugbare. Ellers ved jeg ikke om vi kan komme det nærmere.

Kartoffelbladplet, også kendt som alternaria, er en svampesygdom, der rammer kartoffelplanter. Den forårsages af svampen Alternaria solani og ses som brune eller gråbrune pletter på bladene, der ofte er omgivet af en gul glorie. Kartoffelskimmel er en anden svampesygdom, der kan angribe kartofler, men den starter typisk nederst på planten og spreder sig opad, mens kartoffelbladplet ofte starter øverst på planten.
Symptomer på kartoffelbladplet:
Bladpletter: Små, mørkebrune eller sorte, uregelmæssige pletter på bladene, der kan vokse sig større og danne koncentriske ringe.
Gul misfarvning: Omkring pletterne kan der opstå en gul misfarvning af bladvævet.
Sammenvoksning: Pletterne kan vokse sammen, så store dele af bladet visner.
Knoldangreb: I sjældne tilfælde kan svampen også angribe knoldene og danne små, nedsænkede rådpletter, der kan udvikle sig til tørforrådnelse.
Forskelle mellem kartoffelbladplet og kartoffelskimmel:
Startsted:
Kartoffelbladplet starter ofte øverst på planten, mens kartoffelskimmel typisk starter nederst.
Symptomer:
Kartoffelbladplet viser sig som tørre, brune pletter på bladene, mens kartoffelskimmel kan give hvidlige belægninger og mere udtalte visneområder.
Bekæmpelse af kartoffelbladplet:
Forebyggelse:
Vælg sorter, der er mindre modtagelige for sygdommen.
Sædskifte:
Et sundt sædskifte med flere år uden kartofler i samme jord kan mindske smittetrykket, da svampen kan overleve i jorden.
Kemisk bekæmpelse:
Der kan være behov for forebyggende sprøjtning med svampemidler, især i vækstperioden.
Fjernelse af inficerede planter:
Hvis der er tegn på angreb, kan det være en god idé at fjerne inficerede blade eller planter for at begrænse spredningen.
Husk: Det er vigtigt at holde øje med dine kartoffelplanter og tage de nødvendige forholdsregler for at forebygge og bekæmpe sygdomme som kartoffelbladplet og kartoffelskimmel.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hemmingsen, 16. juni 2025 kl. 0.09

Jeg bruger grovfilen mandag morgen, ser også ud som om at det breder sig igennem rækken. Tak for info, ikke sidste gang at jeg har rådspurgt mig. Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så lad mig påpege at det sydfynske øhav er en perle, som igennem årene har givet mig mange glæder... men nu gætter jeg bare :-)

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Hemmingsen, 16. juni 2025 kl. 0.09

Jeg bruger grovfilen mandag morgen, ser også ud som om at det breder sig igennem rækken. Tak for info, ikke sidste gang at jeg har rådspurgt mig. Og hvis jeg ikke tager helt fejl, så lad mig påpege at det sydfynske øhav er en perle, som igennem årene har givet mig mange glæder... men nu gætter jeg bare :-)

Nyt svar til emnet »Kartoffelbladpletsyge m.v.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kartoffelbladpletsyge m.v.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider