Forum

Gentagende døde træer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dennis Pedersen, 10. juli 2025 kl. 12.13

Hej Alle
vi har et gentagende problem. Vores frugttræer laver kun et år, så dør de. skulle de nå to år , så laver de mange frugter, men frugterne forsvinder inden høst.
vores træer bliver gule , og stopper deres vækst og dør siden hen.
Mere lav praktisk , var vi vores træer til at stå mellem en bøgehæk og huset. vi har bemærket at der til tider er mange myrer i træet... (lus ja) men det dræber vel ikke træerne.?
hjælp.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2025 kl. 15.55

Hej Dennis.

Det lyder lidt mystisk, men også meget kedeligt at i ikke kan have frugttræer i haven. Jeg har ikke det præcise svar til dig, men kan ikke lade være med at tænke om det er i jorden den er gal med.

At dine frugter falder af kan skyldes manglende bestøvning. Hos mig falder en stor del af frugterne af, da disse ikke er ordentligt bestøvet . Det er træets måde at tynde ud og satse på dem der måske kan danne nye frugttræer. Altså meget almindeligt. Derfor kan man godt risikere at miste en stor del af frugterne inden høst.

At de ligefrem går ud efter et år kunne måske tyde på vandmangel
De gule blade tyder på stress hos planten, der evt kan skyldes en dårlig jord.. Myrer kommer kun hvis planten mangler vand. Jeg har været ude og fjerne ukrudt omkring mine frugttræer og opdagede at de var inficeret med myrer i massevis. Det tyder på vandmangel

Hvis jeg har forstået det rigtigt har du da plantet dine frugttræer tæt på en bøgehæk? . En bøgehæk drikker også meget vand og især i øjeblikket, hvor vi ikke har det store overskud af vand i jorden.
Måske er det her problemet er.

Hvis du kan tage nogle billeder og ligge herind kan vi måske bedre danne et overblik over problemet.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. juli 2025 kl. 16.04

Lusene er nok bare et symptom på, at træerne mistrives.

1. Vander du jævnligt de nyplantede træer?

2. Er træerne ikke podet på langsomtvoksende grundstammer?

Træerne på langsomtvoksende stammer giver normalt hurtigt frugt, - til gengæld er den svagere rod ikke så sund/livskraftig, som træerne på vildstamme. Du betaler således en lille pris, med mindre frugt i de første år på frøstamme/vildstamme træerne, - men efter få år har vildstammetræerne indhentet dette.
Dårlig jord KRÆVER kraftigt voksende træer, - og de kan blive 100år, - den alder når de langsomtvoksende træer ikke. Desværre.

Et træ der skranter, giver ofte en masse frugt året før det dør ...

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Pedersen, 10. juli 2025 kl. 16.19

Hej ,
hvor er I gode. træerne er deres tredje år , så nyplantede er de ikke. Som jeg husker det , så er træerne nogle som ikke skal blive mere end 2 meter. Det er muligvis jorden ... det kan jeg ikke svare på. men sørgeligt er det.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Pedersen, 10. juli 2025 kl. 16.19

Hej ,
hvor er I gode. træerne er deres tredje år , så nyplantede er de ikke. Som jeg husker det , så er træerne nogle som ikke skal blive mere end 2 meter. Det er muligvis jorden ... det kan jeg ikke svare på. men sørgeligt er det.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Pedersen, 10. juli 2025 kl. 16.20

omgivelserne, jeg håber I kan se dem :)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2025 kl. 17.35

Hej Dennis.

Jeg syntes at dine frugttræer står alt for tæt på din bøgehæk. Dette vil kun vilde dig problemer. Rødderne fra hækken er mindst lige så lang ude i jorden som den er høj og det vil sige at den tager alt vand og næringsstoffer fra de små træer.

Som James skriver så spiller grundstammen også en rolle, men jeg ville ikke lige nævne dette også, da jeg stadig er af den opfattelse at de lider af vandmangel. Du får aldrig noget godt resultat, hvis ikke du giver dine frugttræer de rette forhold.

Hvis det er hel umuligt at finde det rette sted kan du dyrke frugttræer i en stor krukke, men også disse skal passes og plejes .

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dennis Pedersen, 11. juli 2025 kl. 8.08

mange tak. vil de altid tabe kampen?
eller er det et spørgsmål om tid før de kan få sat rødder , som gør det kan leve side om side?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

eller er det et spørgsmål om tid før de kan få sat rødder , som gør det kan leve side om side?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juli 2025 kl. 10.18

Hej Dennis.

Selv om du laver et dybt plantehul så vil du med tiden aligevel få problemer.
Du kan være heldig hvis din grundstamme er vild stammer at de så vil få et lidt bedre resultat . Men så vil du også få et stort træ, der kræver beskæring.

Jeg vil råde dig til ikke at skulle plante noget så tæt på din bøgehæk, som tilfældet her.

Nyt svar til emnet »Gentagende døde træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gentagende døde træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider