Skrevet af: Tenna Lømmel, 10. juli 2025 kl. 15.20
Hej, mine agurker bliver ikke rigtig til noget, og bladene ser sådan her ud. Er der noget jeg kan gøre?
Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2025 kl. 15.38
Hej Tenna .
Dine agurker er angrebet af meldug og det er en meget almindelig svampesygdom, der også rammer agurker. Når dine agurkeblade er så medtaget som på dit billede ville jeg bare pille dem af planten. De bliver aldrig til pæne blade igen. Men måden at du kan bekæmpe det på er ved at sprøjte bladene med skummetmælk. Nej det er ikke en vits, men skummetmælk har vist sig at have en rigtig god effekt på meldug. Brug bare rigelig af det.
Skrevet af: Tenna Lømmel, 10. juli 2025 kl. 15.46
Tusind tak for hurtigt svar Søren! Så der er stadig håb for mine små agurker?
Det er alle bladene er der ramt, så den bliver noget nøgen. Men jeg giver det et forsøg :)
Skrevet af: Tenna Lømmel, 10. juli 2025 kl. 15.46
Tusind tak for hurtigt svar Søren! Så der er stadig håb for mine små agurker?
Det er alle bladene er der ramt, så den bliver noget nøgen. Men jeg giver det et forsøg :)
Skrevet af: Tenna Lømmel, 10. juli 2025 kl. 15.52
Bonus spørgsmål: er det kun skummetmælk der dur eller også andre slags mælk?
Skrevet af: Trine Søttrup, 10. juli 2025 kl. 15.58
Det er kun skummetmælk. Andre forsøger med Atamon, men jeg har bedst erfaring med skummetmælk.
Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2025 kl. 16.07
Hej Tenna.
Jeg ved godt at atamon kan slå visse svampe ihjel, men om det kan brugen imod meldug ved jeg ikke. Der er også dem, der vil minde mig om at atamon ikke er godkendt til formålet. Så derfor vil jeg gøre i nælderne hvis jeg anbefaler det. Derimod er der ingen skade sket ved at bruge skummetmælk. Du dræber næppe nyttedyr med det.
De gange at jeg har fået meldug i.mine agurkeplanter har jeg valgt at kassere hele planten . Jeg syntes at det er svært ikke at undgå det, hvis ikke man er meget omhyggelig med at passe dem. Det er ofte pga vandmangel at de stresses og får svamp.
Skrevet af: Tenna Lømmel, 10. juli 2025 kl. 16.51
Tak for svar begge to.
🙏🏻
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvide blade på agurker