Skrevet af: Line Jensen, 10. august 2025 kl. 15.44
Vores 3 eller 4-årlige blommetræ (husker ikke præcis sort) har alle somre haft disse krøllede blade.
Sidste år var vi heldige at få en masse lækre blommer, men i år er der kun en enkelt blomme, som fortsat er grøn men med brune mærker.
Vi har for en uge siden opdaget en hel vissen gren, som naturligvis blev fjernet.
Skrevet af: Søren Duun, 10. august 2025 kl. 15.53
Hej Line
Visne blade på et blommetræ kan skyldes flere ting, herunder sygdomme som bakteriekræft eller grå monilia, eller mangel på vand. Det kan også være et tegn på overvanding eller andre problemer med jordforholdene.
Mulige årsager til visne blade på et blommetræ:
Bakteriekræft:
Denne sygdom kan forårsage visne blade, grene, der visner, og harpikslignende dråber på træet, ifølge Haveselskabet.
Grå monilia:
Denne svampesygdom kan angribe blomster, skud og grene, og får dem til at visne og blive brune, ifølge Havenyt.dk.
Vandmangel:
Hvis træet ikke får nok vand, kan bladene visne og hænge slapt ned.
Overvanding:
For meget vand kan også føre til, at bladene visner og får brune pletter.
Dårlig jord:
Udfordringer med jordens dræning eller næringsindhold kan også påvirke bladene.
Rustsvamp:
Rustsvamp kan vise sig som rustrøde eller sorte pletter på bladene, ifølge Haveglad.dk.
Bladlus:
Lille blommebladlus kan forårsage, at bladene ruller sig sammen og bliver lysere, ifølge Plante-doktor.dk.
Hvad kan du gøre:
Identificer årsagen: Prøv at afgøre, om det er en sygdom, vandmangel, overvanding eller noget andet, der er skyld i visne blade.
Beskær syge grene: Hvis det er en sygdom, som f.eks. bakteriekræft eller grå monilia, skal du beskære de angrebne grene, anbefaler Haveglad.dk.
Sørg for korrekt vanding: Giv træet den rette mængde vand, hverken for meget eller for lidt.
Forbedr jordforholdene: Sørg for, at jorden er veldrænet og har den rette sammensætning.
Overvej at bruge bekæmpelsesmidler: Hvis det er en svampeinfektion, kan du overveje at bruge svampedræbende midler, men følg altid anvisningerne på produktet.
Hold øje med bladlus: Hvis du ser tegn på bladlus, kan du overveje at bruge insektmiddel.
Forebyg i fremtiden: Sørg for at plante blommetræet et sted med god luftcirkulation og undgå overgødskning.
Hvis du er i tvivl om, hvad der er galt med dit blommetræ, kan du kontakte en gartner eller haveekspert for rådgivning.
Skrevet af: Jakob B., i går kl. 11.26
Det er næppe på grund af sygdom, at træet ikke giver frugt i år.
Hvis ikke James eller andre har noget klogere at sige end AI'en, så ville jeg blot beskære det lidt til foråret. Og hvis jeg fortsat var bekymret, så ville jeg alligevel lade tiden gå og følge udviklingen.
Samtidigt har jeg heldigvis mulighed for at give mig selv noget andet og mere lykkeligt at tænke på ved at plante et frugttræ mere et andet sted i haven. :-)
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 14.41
Hej Jakob.
Problemet er at rigtig mange mennesker, der stiller spørgsmål her på havenyt ikke gider at have ulejlighed med lige at skrive tilbage når andre har brugt tid på at hjælpe dem med et problem i haven.
Jeg synes at der er et meget stort problem på havenyt og en mangel på respekt over for de mennesker, der trods alt deler ud af deres viden og erfaringer, i deres fritid og så ulønnet. Ok det kan da godt være at disse svar ikke lige falder spørgeren interesse, men som minimum svare folk tilbage. Det er ikke for meget at forlange.
Når man så ikke gider svare tilbage skal man hellere ikke forlange at andre guder at bruge deres sparsomme fritid på at indhente oplysninger på deres problemer. Derfor er jeg begyndt at bruge de nemme løsninger og det kan da godt være at det ikke lige falder alle i god jord . Men når nu vi har muligheden skal den da også bruges
Problemet er at der er lige så mange teorier og meninger som der er mennesker. Derfor vil det være hyggeligt hvis vi havde haft en gammeldags dialog, som vi havde det tidligere og hvor vi skrev hver vores erfanger og i et sprog, hvor vi ikke tvære hinanden ned. Det skal derfor lige nævnes at jeg ikke fatter at en repræsentant fra PØ bruger denne metode. Det giver vel næppe " kunder i butikken" og når så at vedkommende hellere ikke har ret i din påstand gøre det så kun problematikken være. At vedkommende hellere ikke gider at dele ud af sin erfaring må stå for egen regning.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler vores blommetræ?