Skrevet af: Diana Kanstrup, 16. august 2025 kl. 18.03
Vores ligustahæk fra ca. 2007 er begyndt at gå ud.
Vi flyttede ind i 2022 og her var hækken flot og grøn. Sidste år begyndte den at blive tynd ca halvvejs op, samtidig med, at bladene blev takkede og efterhånden blev mere og mere visne. Grå og sølvagtige.
Vi havde i foråret givet NPK gødning. Senere fik hækken en gang sæbevand, uden held.
Hækken grænser op til fliser eller græsplæne. Afhængig af hvor der kigges, da problemet er hele vejen også mellem bores naboer.
Iår er problemet endnu større. Hækken ser vissen og brun ud.
Håber på råd og vejledning.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 0.20
Hej Diana.
Hvis din hæk får takkede blade skylde det et insekt angreb og dette betyder som regel ikke noget for hækkens trivsel. Selvom det ikke er særlig kønt at se på. Hækken skal nok kompensere med nye blade
Men at din ligusterhæk får grå og sølvfarvet blade kan skyldes flere ting. Både mangel på vand, jordbunds forholdene og sygdomme.
Hvis din hæk er visnet er jeg næsten sikker på at den ikke har fået vand, hvilket så kan skyldes jordbundsforholdet. Ligusterhække får ofte en sygdom kaldes bladplet , men hellere ikke den giver disse symptomer såsom visne blade
Det er meget svært at stille en 100 procent sikker diagnose ud fra dit billede. Det lyder umiddelbart mærkeligt at en 18 år gammel hæk pludselig skulle mangle vand .. men nu ved jeg ikke hvor meget gødning i har givet den. For meget gødning kan sagtens
svide både blade og rødder og give skader.
Det du umiddelbart kan gøre er at kradse lidt en gren, der skal være grøn bag barken. Hvis den er grøn er der stadig liv. Er grenen derimod grå og ikke fugtig er den død. Dette enkelte tricks giver dig et fingerpeg om tilstanden omkring din hæk . Er der overhovedet liv? Eller har den bare fået nogle svidniger og vil komme sig igen med tiden
Skrevet af: Diana Kanstrup, i går kl. 16.01
Hej
Jeg har brækket en gren af og skrabet barken af. Grenen ser frisk frisk ud. Når jeg rør hækken flyver der en masse små hvide fluer ud. Samt ser jeg snudebiller i haven. Ikke mange men med jævne mellemrum.
Sidste år med meget våd sommer gav jeg skylden til problemet. Men kan konstatere at hækken ser meget værre ud Iår. Den startede flot men ser nu meget værre ud. Jeg har kun fødet 1 gang Iår. Samtidig synes jeg heller ikke der er meget vækst i hækken.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 18.02
Hej Diana.
Det der slår mig når jeg ser dit nye billede er at din hæk gror bag på støttemur og det kan sagtens være årsag til dit problem. En støttemur kan ikke rumme så meget vand af gange at den kan holde din hæk grøn. Hækkens rødder er hæmmet pga mangel på vand og plads.
De hvide fluer er mellus og da bladene i din ligusterhæk er fuld af sukkerstoffer bliver den let angrebet af dem . Sukkeret ophobes pga. tørke i bladene. Det samme ses ofte i roser og andre havebuske, der er i underskud af vand. Hvilket de er meget for tiden...Jeg kan ikke umiddelbart huske at vi fik meget vand sidste år, men måske husker jeg bare forkert. Men meget tyder på at din ligusterhæk ikke kan vokse efter hensigten. Du skal huske at planter, der ikke trives optimalt meget nemmere rammes af sygdomme og skadedyr.
Snudebiller spiller ikke noget stor rolle i denne sammenhæng. Det er dem, der giver de takkede blade og det er ofte kun et kosmetisk problem. Det er efter min mening ingen grund til at bekæmpe dem.
Skrevet af: Søren Duun, i går kl. 18.12
Ps
Der findes flere sygdomme, der kan ramme en ligusterhæk,men disse er som regel sjældne og kun hvis hækken i forvejen er svækket kan de blive et problem.
Hvis du læser flere af de tråde, der er her på havenyt råder flere til at man skærer hækken ned til 20-30 cm over jorden og lader den vokse påny. Dette kan i nogle tilfælde give en pænere hæk med tiden, men i dit tilfælde kan det ikke svare sig, da du vil få samme problem senere og hvis rødderne er hæmmet er det ikke sikkert at du hæk bliver pæn igen. Så det vil jeg ikke anbefale dig at gøre.
Skrevet af: Diana Kanstrup, i dag kl. 9.51
Tak for svar. Rigtig at noget af hækken står på en støttemur. Men på 2 af siderne grænser hækken op mod vores anden nabo. Her står hækken ikke på støttemur, her er det i plan med vores græsplæne bare belagt med fliser. Hækken ser lige sådan ud på hendes side.
Venlig hilsen
Diana Kanstrup
Skrevet af: Diana Kanstrup, i dag kl. 9.51
Tak for svar. Rigtig at noget af hækken står på en støttemur. Men på 2 af siderne grænser hækken op mod vores anden nabo. Her står hækken ikke på støttemur, her er det i plan med vores græsplæne bare belagt med fliser. Hækken ser lige sådan ud på hendes side.
Venlig hilsen
Diana Kanstrup
Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 9.57
Hej Diana.
Jeg tror ikke at vi kommer det nærmere. Hvis jeg havde mulighed for at se det i virkeligheden kunne jeg bedre stille en sikker diagnose. Det er svært at bedømme det ud fra et billede og en beskrivelse.
Skrevet af: Diana Kanstrup, i dag kl. 10.49
Helt ok. Tak for hjælpen. Tænker at kontakte et gartner firma for et besøg for, at finde årsagen.
Skrevet af: Diana Kanstrup, i dag kl. 10.50
Helt ok. Tak for hjælpen. Tænker at kontakte et gartner firma for et besøg for, at finde årsagen.
Skrevet af: Søren Duun, i dag kl. 12.07
Hej Diana.
Det var en rigtig god ide. Du kan bare lade som om at du påtænker at han skal give dig et tilbud på en ny hæk hvis altså den gamle ikke kan reddes. Så kommer han jo ikke forgæves.
Held og lykke med det.
Ps skriv endelig tilbage når han har været hos dig.
Skrevet af: Diana Kanstrup, i dag kl. 15.39
Go ide. Det vil jeg gøre 😊👍
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ligustahæk