Forum

Udryddelse af kålbladlus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. september 2025 kl. 17.33

Jeg har haft flerårig kål i mange år og kun haft besøg af kålsommerfuglen. I år har der været et kraftigt angreb af kålbladlus. Jag har taget lidt stiklinger for at starte på en frisk. Tror den gamle plante er ved at have en alder hvor den er svækket. Så vidt jeg husker går de ud efter ca fem år og den alder nærmer sig. Men nu er stiklingerne også angrebet. Måske jeg bare kan mase lusene men er i tvivl om jeg får alle med og da afkommet overvintrer i jorden er det måske ikke umagen værd. Overvejer om jeg skal kassere alle kålene og holde kålfri et par år og så starte på en frisk. Måske den letteste løsning. Eller er det slet ikke en løsning? Kan læse at bladlusene går på korsblomstrende så planter kan den jo sagtens finde. Eller det bare sådan at nogle år går det galt og andre ikke - afhængig af vejret?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. september 2025 kl. 0.06

Hej Lene.

I år har jeg også sat kål, både rød og grønkål og også i år er der fyld med bladlus i min grønkål. Det er ellers meget ærgerligt, da kålen står rigtig flot. Jeg tror at kål er særlig udsat for skadedyr og især hvis de svækkes . Både for meget gødning og til tørke kan fremme skadedyrs angreb . Andre år har jeg haft masser af kållarver i dem.og her bliver de hurtigt spist. Jeg kan huske at gamle økolog Troels V Østergaard sagde i en video engang at dette skulle man ikke være så ked af for kålene kom sig over det og ville blive pæne igen. Det er dog ikke min erfaring.

Mht flerårige kål så vil jeg også tro at du skal stikling formere dem løbende og sørge for ikke at sætte dem samme sted med kort tids mellemrum. Men at der skal gå mindst 5 år imellem hver gang du vil plante dem. Får du førstkålbrok i dem er det næsten umuligt at slippe af med .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. september 2025 kl. 20.36

Lene Skelmose

Min erfaring med grønkål er, at det er en god idé ikke at vente for længe med at høste.
Kunne det have løst noget i dit tilfælde.?

Men grønkål i fem år fra den samme plante, det vidste jeg ikke, at man kunne. Er det normalt eller en helt særlig sort.?

Mine grønkål plejer at give noget det første år, og det andet år går de i blomst, og det er smukt, og jeg høster frø.
Men det tredje år plejer det at være slut.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. september 2025 kl. 23.01

Hej Jakob.

Undskyld at jeg blander mig, men de grønkål vi normal dyrker som etårige er ikke den samme som flerårige kål. Flerårige kål syntes jeg ikke smager så godt som almindelig grønkål, men det er blevet meget moderne at dyrke og de er også forholdsvis nemme at stikling formere. Så vidt jeg husker kan de også frøformeres. Men det er nemmere og hurtigere at stikling formere dem.

Flerårig kål, især sorter som 'Chou Daubenton' og 'Tree Collards', giver et rimelig udbytte, men jeg vil mene at almindelige grønkål giver mere i udbytte end de flerårige pr. kvm.

Iøvrigt findes der også andre flerårige kål, bl.a en broccoli, der sætter små hoveder. Og så findes flerårige kål i flere farver. Jeg har set en, der var blå.

Fælles for dem alle, både et og flerårige kål kan få sygdomme og blive angrebet af insekter. Vigtigt er det at man har et sædskifte på mindst 5 år..mnogle siger 8 årfor at undgå at man ikke opformere kålbrok i jorden.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 10. september 2025 kl. 7.34

Tak for svar. Jeg bruger kålen i salater i mindre mængder og som føde til sommerfuglelarverne. Kålen er bedst i foråret og om efteråret. Sætter blade meget tidligt og når larverne har spist dem sætter den et nyt frisk hold. Så er der grønt tilskud på tidspunkter hvor der ikke er så meget andet. Kun en fordel at larverne æder bladene, der alligevel bliver lidt kedelige om sommeren.
Forklaringen på at de går ud efter 5 år kom så.
Jeg tror jeg forsøger at tage stiklinger nu - skylle dem grundigt - og at sætte dem i udestuen/indendørs afhængig af temperaturen og evt med plantelys senere. Må se om ikke det lykkes. De er normalt mega nemme at tage stiklinger fra. Har bed klar nyt sted hvor de skal plantes ud.

Nyt svar til emnet »Udryddelse af kålbladlus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Udryddelse af kålbladlus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider