Forum

Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Demant, i går kl. 9.38

Hej.
Mit æbletræ har været lidt udfordret i år, der har været masser frugt på, men de har været udsat for forskellige ting, jeg har haft flere frugter som er rådnet på træet, frugter som er indtørret, jeg har også været udfordret af hårde ru pletter på æblerne og de fleste æbler som ikke har været angrebet af disse problemer har været deforme eller skæve.
Er der nogle her som kan komme med gode råd til hvad jeg kan gøre her i efteråret for at undgå disse udfordringer til næste år?
Mvh Kristian.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., i går kl. 9.57

De deforme frugter skyldes sandsynligvis dårlig bestøvning, - har du en god krydsbestøver i nærheden?
Svampesygdomme kan mindskes ved at holde kronen luftig. En gl. regel: Kan du kaste en fodbold igennem kronen? :)
Fjern alle sygdomsramte frugter fra haven, – også de indtørrede mumier på træet.
Det er vigtigt at tynde godt ud i æblerne, de skal helst ikke røre ved hinanden, – da monilia let smitter fra det ene æble til det andet ved berøring. Udtynding giver færre æbler – men større æbler.
Og sav så lige den 3-4 cm. stab af helt inde ved stammen, - så kommer der ikke svamp/råd i den. ;)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Demant, i går kl. 11.06

Tak for svar. Som jeg har læst det skulle mit Filippa træ være en god krydsbestøver.
Så dit bedste råd er at luftet ud i træet og sørge for at æblerne ikke hænger for tæt?
Er det bladlus som får bladene til at krølle sådan sammen? Har også haft spindemider i træet. Syntes godt nok de er svære at komme af med.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., i går kl. 19.53

Om dit Filippa er en god bestøver, ved jeg ikke ... da jeg ikke kender din anden sort. De skal blomstre samtidig, derud over skal de kunne bestøve hinanden. Nogle sorter er gode for én anden sort, andre bestøver bredere.
Ja, det er bladlusene, der suger saften af bladene så de krøller.
Lus og spindemider bryder sig ikke om en kold hård vandstråle. Du kan også prøve at lave en portion insektsæbe.
Ja, tynd ud i kronen og æblerne.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, i dag kl. 8.25

Hej Kristian
Filippa kan bestøve ALLE andre sorter end sig selv - og du har ikke Filippa på billedet - så det er godt valg - også fordi det er et super godt æble.

Nyt svar til emnet »Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider