Forum

Æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kristian Demant, 14. september 2025 kl. 9.38

Hej.
Mit æbletræ har været lidt udfordret i år, der har været masser frugt på, men de har været udsat for forskellige ting, jeg har haft flere frugter som er rådnet på træet, frugter som er indtørret, jeg har også været udfordret af hårde ru pletter på æblerne og de fleste æbler som ikke har været angrebet af disse problemer har været deforme eller skæve.
Er der nogle her som kan komme med gode råd til hvad jeg kan gøre her i efteråret for at undgå disse udfordringer til næste år?
Mvh Kristian.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. september 2025 kl. 9.57

De deforme frugter skyldes sandsynligvis dårlig bestøvning, - har du en god krydsbestøver i nærheden?
Svampesygdomme kan mindskes ved at holde kronen luftig. En gl. regel: Kan du kaste en fodbold igennem kronen? :)
Fjern alle sygdomsramte frugter fra haven, – også de indtørrede mumier på træet.
Det er vigtigt at tynde godt ud i æblerne, de skal helst ikke røre ved hinanden, – da monilia let smitter fra det ene æble til det andet ved berøring. Udtynding giver færre æbler – men større æbler.
Og sav så lige den 3-4 cm. stab af helt inde ved stammen, - så kommer der ikke svamp/råd i den. ;)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Demant, 14. september 2025 kl. 11.06

Tak for svar. Som jeg har læst det skulle mit Filippa træ være en god krydsbestøver.
Så dit bedste råd er at luftet ud i træet og sørge for at æblerne ikke hænger for tæt?
Er det bladlus som får bladene til at krølle sådan sammen? Har også haft spindemider i træet. Syntes godt nok de er svære at komme af med.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. september 2025 kl. 19.53

Om dit Filippa er en god bestøver, ved jeg ikke ... da jeg ikke kender din anden sort. De skal blomstre samtidig, derud over skal de kunne bestøve hinanden. Nogle sorter er gode for én anden sort, andre bestøver bredere.
Ja, det er bladlusene, der suger saften af bladene så de krøller.
Lus og spindemider bryder sig ikke om en kold hård vandstråle. Du kan også prøve at lave en portion insektsæbe.
Ja, tynd ud i kronen og æblerne.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 15. september 2025 kl. 8.25

Hej Kristian
Filippa kan bestøve ALLE andre sorter end sig selv - og du har ikke Filippa på billedet - så det er godt valg - også fordi det er et super godt æble.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 15. september 2025 kl. 9.25

Jeg må drille dig Boi ... ;) Selvom Filippa kan bestøve 'ALLE' andre sorter, end sig selv, - så lykkedes det ikke rigtig mht. æblerne på billedet!
Jeg ved stadig ikke hvilken sort, der er afbilledet, men jeg formoder, at det er én af de sene sorter.?
Blomstringstidspunktet skal være nogenlunde samtidig, ellers kommer Filippas gode egenskaber ikke rigtig til hjælp.
Så Kristian: Blomstrede ovennævnte træ på samme tid som dit Filippa? Og KENDER du sortens navn?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. september 2025 kl. 14.00

Kristian Demant

Hvis du har plads i haven, så kan du måske overveje at udskifte udfordringen og i stedet arbejde på at plante et par frugttræer mere.

James

Mens vi venter på resultatet af dit 3. gradsforhør af Kristian, så håber jeg, at det er ok, hvis jeg supplerer med et par spørgsmål. :-)

Hvor meget længere mener du, at den "stab" burde have været, hvis det skulle være OK at lade den sidde.?

Angående beskæring af frugttræer, er der så en tilbøjelighed til, at for hver gren, der beskæres det ene år, skal der beskæres to det næste år.?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. september 2025 kl. 7.37

'3. grads forhør' Jakob ... Jeg er jo ikke din kone. ;)
Jeg saver ind 1-2mm. fra stammen/'kineserskægget', så sker sårhelingen 'hurtigt'.

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår spørgsmålet, - men det er jo rigtigt, at hvis man laver en kraftig/uhensigtsmæssig beskæring så vil træet forsøge hurtigt, at generobre den mulighed for bladmasse, som der er gået tabt. (mange vanris)
Generelt beskærer jeg så lidt som muligt - da jeg vil have store træer, - men krydsende grene, syge grene og grene der vokser indad, dem fjerner jeg. Derefter er det lettere at vurdere, om/hvor der skal tyndes.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. september 2025 kl. 8.34

James F. - svar 7

Målingen var klimafremtidssikret med et tillæg på 2 grader. ;-)

Tak for gode beskrivelser.

Det med staben forstår jeg godt.
Men hvis du f.eks. har en sidegren på 1,5 meter, som du gerne vil afkorte, hvor meget må du så klippe af den, før du står med en stab, som du skal fjerne helt ind til skæg.?
Bør det ligefrem regnes for umuligt at afkorte en gren, uden det meget sandsynligt går galt.?

Det med, at beskæring fører til mere beskæring året efter er især en tanke, som jeg har fået fra et blommetræ.
Der var også tale om et uheld, hvor en stor gren brækkede af, men jeg tror måske alligevel, at jeg det kan blive lidt af en krig, fordi træet gerne vil være stort, og jeg ikke er helt enig.

Nyt svar til emnet »Æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider