Forum

Gul monilia i ungt Aroma æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 15. september 2025 kl. 17.48

For ca. 6-7 år siden plantede jeg 2 æbletræer i haven. Det ene et Discovery æble, det andet et Aroma æble. De står i fuld sol og frit i en græsplæne uden konkurrence fra andet end græs. Selve træerne er sunde, med god vækst og de er hvert år blevet beskåret nænsomt efter alle kunstens regler, så formen både er pæn og optimal for frugtbæring.

Problemet er bare at Aroma æblet de sidste 3 år er begyndt at bære en pæn mængde blomster og æbler, men når det bliver efterår, så er der gul Monilia i næsten alle æblerne, som må kasseres. Discovery æblet derimod er helt overdådigt og bærer de smukkeste og sunde snehvide-æbler, så man næsten ikke kan få armene ned.

Er der andre der har erfaring med Aroma? Er det bare en dårlig sort til økologisk dyrkning i haven? Sidste efterår fjernede jeg ALLE nedfaldæbler og I år prøvede jeg endda at fjerne skyggende blade omkring æblerne og udtyndede ret aggresivt, så ingen æbler var i kontakt med hinanden og der var masser af lys og luft omkring dem. Lige lidt hjalp det. Igen kun 2 æbler der ikke er angrebet. Er der gul monilia hvert år eller har det været særligt slemt de sidste 3 år?

Jeg overvejer at fælde træet og plante et andet mere sundt spiseæble istedet. Kan I anbefale en god sund velsmagende sort, gerne lidt senere end discovery.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 16. september 2025 kl. 8.00

Hej Mark. Det ser ud til, at du gør ALT det rigtige mht. dit træ. Jeg er bange for, at der er en nabo, som ikke er helt så 'pligtopfyldende'. Måske får du smitten derfra ...
Jeg har selv Aroma men synes ikke, at monilia er den store udfordring dér. Derimod er James Grieve angrebet i år.

HVIS det kommer så vidt, at du dropper Aromaen, så vil jeg anbefale dig at OMPODE den til en Alkmene. Så får du hurtigt et bærende træ med skønne spiseæbler, der også gør sig godt som mad/gemme æbler. Du skal endelig bygge videre på den stamme/rod/grene, som du har fået så godt i gang.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. september 2025 kl. 9.30

Mark Hansen

Jeg må tage hatten af for arbejdet.
Det viser lidt om, hvor vanskeligt det er at bekæmpe gul monilia.
Jeg har ikke en patentløsning, men jeg ville tøve med at fælde et 6-7 år gammelt frugttræ.
Modsat James, så ville jeg heller ikke skule til naboen, fordi svampe alligevel kommer overalt. Jeg ville til hans rædsel nærmere blive naboen.
Min strategi ville være at styrke træets naturlige trivsel så meget som muligt.
Helt droppe beskæring, udtynding og oprydning i nogle år i håb om, at træet af sig selv vil opbygge en delvis resistens, der vil få høstprocenten til at stige. Der kan også være en chance for, at sygdommen lokalt selv ændrer sig til noget mindre skadeligt over tid.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lund, 19. september 2025 kl. 21.56

Desværre har jeg også denne monilia i alle mine æbletræer. Det er espalier træer og der gror ca 11 æbletræer i espalier og de har i år fået denne væmmelige sygdom hvor frugterne bliver væmmelige og smattede Æbletræerne er forskellige sorter og de er ca. 13 år gamle. Æblerne står som et havehegn, og jeg ville være meget ked af at fælde dem De er klippet i espalier, dog blev de sidste år ikke klippet, da min skulder var brækket, så jeg kunne ikke klippe træer. Så er der noget jeg kan gøre ved det.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Lund, 19. september 2025 kl. 21.56

Desværre har jeg også denne monilia i alle mine æbletræer. Det er espalier træer og der gror ca 11 æbletræer i espalier og de har i år fået denne væmmelige sygdom hvor frugterne bliver væmmelige og smattede Æbletræerne er forskellige sorter og de er ca. 13 år gamle. Æblerne står som et havehegn, og jeg ville være meget ked af at fælde dem De er klippet i espalier, dog blev de sidste år ikke klippet, da min skulder var brækket, så jeg kunne ikke klippe træer. Så er der noget jeg kan gøre ved det.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. oktober 2025 kl. 11.54

Lidt mere til diskussion:

Nedenstående billede er fra mit gamle Ingrid Marie æbletræ.
Foran de to æbler er der høstet et pænt æble. I æblet til højre kan man se trykmærket efter det.

Læser jeg billedet forkert, når jeg ser alt dette:

1) Den enkelte frugts resistens må være styret af mere end af sorten.

2) Smittefarlighed selv ved stort smitteryk er næppe noget at bekymre sig om.

3) Udtynding imod sygdommen er en dårlig idé. Den giver kun færre æbler at høste.

Nyt svar til emnet »Gul monilia i ungt Aroma æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gul monilia i ungt Aroma æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider