Forum

Døde træer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 9. juni 2026 kl. 23.22

Barken på mit 25 år gamle paradisæbletræ slog fra hele vejen rundt om stammen. Da jeg fjernede dern løse bark, var der intet vækstlag at se. Det der ret råddent. ingen dyr har gnavet, ingen skader påført.
Nu viser 2 pæretræer (langt fra æbletræet) de samme symptomer, dog er skaden kun nået halvvejen rundt om stammen.
Jeg ville plante en clematis montana op ad æbletræet, som er så fint at se indefra (orker ikke at starte med en pind), men for det første er den ikke hårdfør, hvor jeg bor (zone 4 i Småland), og for det sndet er det ret umuligt at få fat i en hårdfør clematis. Jeg har prøvet på nettet, og forslagene - og priserne - ser vanvittige ud (op til 700 kr. i fragt for en lille plante). Har I andre forslag til at redde min dejlige udsigt fra køkkenvinduet?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. juni 2026 kl. 14.25

Hvis du ønsker udsigt til smukke glade fugle om vinteren, så er det vel ikke så nemt at finde noget bedre end sergentæbler, der serverer god naturlig kost.?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 16. juni 2026 kl. 17.44

For 25 år siden købte jeg et par bundter sargentæbler som hækplanter. Nu har jeg næsten 100 træer/buske. Under dem vokser ribes alpinum.
Der er livlig fugleaktivitet i busketterne.
Når hasselnødderne er ved at modnes, kommer nøddekrigen på besøg. Vi deles i porten: Den plukker nødderne, hugger en enkelt og smider resten ned på jorden til os.
Ellers er politikken her: Der skal være nok til alle. Desværre kniber det for rådyrene at fatte, at det er grimt at tage alting. Det samme gælder mosegrisen, som rask væk fortærer 30 kg jordskokker, trods katteangreb.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 17. juni 2026 kl. 22.50

Men min udsigt fra køkkenvinduet bliver ikke bedre af en lille pind fra planteskolen.
Det døde træ er smukt, men selvfølgelig ikke acceptabelt uden blade. En clematis kunne forbedre synet.
Desværre får jeg mærkelige svar, når jeg prøver at købe på nettet:
700 kr i fragt for en plante???
Den lokale planteskole har bare de clematis, som skal skæres ned til 30 cm om foråret, og ellers bliver 2 m høje. Duer ikke.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. juli 2026 kl. 19.28

Jeg ved dybest set bedre end uopfordret at forsøge at overbevise en meningsfast kvinde om, hvad der er en smukkere udsigt.
Så selvom det er fristende, må jeg nok hellere holde lidt igen med argumenterne.
Men hvis træet er dødt, bliver det så ikke til fare for noget, så det alligevel snart bør fældes eller nedskæres kraftigt, før det vælter af sig selv.?

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 11. juli 2026 kl. 16.17

Hej Jakob
Tak for din bekymring for, om vores træ kan blive til gene. Det der der nu ingen fare for.
Venlig hilsen
Alice

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 11. juli 2026 kl. 16.54

Mit svar kommer så sent, fordi jeg ikke kan finde ud af at sende billeder.
Jeg har nu plantet en clematis "White Swan" Atragene gruppen og håber på at se smukke hvide blomster til foråret.
Alice

Nyt svar til emnet »Døde træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Døde træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider