Forum

Æbleskurv

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan Olesen, 8. oktober 2005 kl. 11.45

Jeg har et Ingrid Marie æbletræ, der er angrebet af skurv, og der er orm i mange af æblerne. Jeg vil tro, at træet er mellem 30 og 50 år.

Mit spørgsmål er, om æblerne kan spises alligevel, og hvordan jeg kan komme af med problemerne? Er der andet, jeg bør være opmærksom på?

Venligst Allan

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 8. oktober 2005 kl. 21.49

Hej Allan
Først og fremmest skal du bare spise løs af frugten, for er frugterne ikke uden skurv, har de begrænset holdbarhed. D.v.s. du kan gemme nogle af æblerne med ingen eller kun lidt skurvpletter.

Fremover skal du prøve at gøre et par enkle ting for at få færre angreb.

Fjern så mange af de nedfaldne blade om efteråret og enten grav dem ned, brænd dem eller komposter dem under noget andet materiale. Skurvsvampene kommer i de fleste tilfælde fra gamle blade fra året i forvejen, som ikke er trukket i jorden af regnorme eller omsat på anden måde. Alt dette sker i regnvejr og de mikroskopiske skurvsvampesporer sætter sig på de våde blade, og bliver bladene ikke ret hurtigt tørre igen, gror svampesporerne fast og udvider sig igen, når de bliver våde. Fortsætter angrebene, vil det også gå på grene og frugter.

Økologisk kan angrebet holdes nede med sprøjtesvovl, (det lugter som rådne æg) og skal sprøjtes hver uge i den periode af året, hvor der er over 15 graders varme.

–
Orm i æbler stammer fra "æbleviklerens larver". Æblevikleren er et lille møl, der lægger æg i blomsterne før de springer ud – og mange gange kan du se larverne allerede i blomsterne, når de er få dage før udspring. Siden sørger krybet for at komme indenfor i æblet, hvor de sidder beskyttet, til frugterne evt. tvangsmodner og falder ned – måske med larver i – og måske når de at finde ud, grave sig ned i jorden for at forpuppe sig og genopstå som ny æblevikler næste år.

Derfor saml alle nedfaldne æbler op hver dag. Tynd ud i æblerne, så de hænger enkeltvis og pluk alle æbler med synligt hul i – og de skal ikke på komposten. Alternative muligheder er køb af fælder fra firmaet Tanaco – en lille plastikfælde med et dufthormon og en limplade – så fanges de fleste af hanviklerne og får ikke bestøvet æggene – og antallet kan reduceres. Har selv prøvet og har p.t. ingen problemer med viklere, men det har jeg for alvor haft.

Nyt svar til emnet »Æbleskurv«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Æbleskurv

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider