Forum

Oliventræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Pernille Andreasen, 28. november 2005 kl. 18.13

Mit ellers flotte oliventræ på 150cm., der har levet hele sit liv inde i stuen, har haft skjoldlus! Jeg gav det et bad i brun-sæbevand, men det har efterfølgende tabt MANGE blade. Jeg tror ikke der er flere lus, men hvad gør jeg nu? Skal jeg beskære nu? Hvordan får jeg det til at skyde igen?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 29. november 2005 kl. 14.20

Tålmodighed, tålmodighed! Lad den stakkels oliven stå i fred i en lys og kølig krog, vand den sparsomt og vent, til det bliver forår. Til den tid kan du se, hvilke grene der evt. er døde, og hvilke, der begynder at skyde igen. Pot den om og sæt den ud sommeren over, det vil den elske.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Holmblad, 8. januar 2006 kl. 15.30

Mit oliventræ har pludselig fået nogle hvide "klumper", som umiddelbart ligner støv. Men hvis man tager det mellem fingrene bliver det nærmest til ingenting. Er det lus af en eller anden art? Eller hvad kan det ellers være – og hvad gør jeg ved det?

Ellers ser det ud til at have det godt!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 22. januar 2006 kl. 15.48

Ja-det er uldlus, men de er ret nemme at bekæmpe.

Hvis du er økolog kan du nok finde en behandling der også rammer dem...

brun sæbe plejer dog at være nok.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 28. januar 2006 kl. 16.59

Hvad angår skjoldlus er det en helt anden sag.

Jeg kan ikke få kål på dem, men modtager gerne råd. Der skulle være en Mariehøne fra Spanien der kan tage skjoldlus-nogen erfaringer.

Jeg har ellers prøvet alt hvad der findes.

john

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 30. januar 2006 kl. 10.23

Jeg havde selv samme problem med min oliven sidste år. Men min erfaring er, at man helst ikke må vande for lidt. Hvis planten står varmt kræver den også mere vand. Selvfølgelig med måde. Min oliven kom med nogle flotte nye skud i sommerens løb, og nu står den i min stue, og er flot grøn. Jeg vander den ca. 1 gang om ugen, hvor jeg fylder op. Den trives i stor stil!

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line, 4. februar 2006 kl. 19.08

Hvilken slags olie skal jeg give oliventræ, der ikke tidligere har fået nogen form for behandling?

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Nielsen, 26. februar 2006 kl. 20.01

Mit dejlige store oliventræ fik sidste sommer nogle meget sorte grene og blade og rigtig mange blade er faldet af. hvad mon det kan skyldes? – og hvad gør jeg ved det?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida, 27. marts 2006 kl. 17.21

Jeg læste et råd mod skjoldlus i sommer, om at man kan sænke plantens krone ned i (tror jeg) 43° varmt vand i 10 minutter. Jeg prøvede det med min laurbær, og det virkede glimrende. Nu kan jeg ikke finde rådet igen (jeg mener det var en kommentar). Hvis redaktionen kan fiske det frem, ville jeg være taknemlig.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine Lund, 13. maj 2009 kl. 8.03

Ok...jeg er ret ny hvad angår det at være ejer af et oliventræ...lidt genrelle råd vil være guld værd: Jeg fik det i en plastikpotte, som den stadig står i og jeg vander det engang imellem...men nu synes det at tørre ud og taber bladene – mon det er fordi det er fordi det ikke er plantet om, eller får den for meget direkte sollys ved vinduet?...hvad skal jeg gøre?

hilsen ny-begynderen

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 6. august 2009 kl. 10.40

Mit store oliventræ fik også skjoldlud for et par år siden og det blev helt sort på grenene. I Planteriget fortalte de at det sorte er eskrementer fra sjoldlusene. Jeg købte et produkt fra Bayer Garden, og det hedder Provado insektpinde. Det virkede utrolig godt. Træet slap af med lusene og samme sommer fik de masser af blomster og store sorte oliven. Så det havde træet haft rigtig godt af!

Nyt svar til emnet »Oliventræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Oliventræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider